FANDOM

Aleksander Zienkiewicz (ur. 12 sierpnia 1910 w Lembówce, zm. 21 listopada 1995 we Wrocławiu) – polski duchowny katolicki, duszpasterz akademicki, nauczyciel religii i łaciny w sycowskim Liceum Ogólnokształcącym, Sługa Boży.

Biografia Edytuj

Urodził się 12 sierpnia 1910 roku w Lembówce na Wileńszczyźnie. W latach 1920-1926 uczęszczał do szkoły podstawowej w Duniłowiczach, a następnie, w latach 1926-1931, kontynuował naukę w w Niższym Seminarium w Nowogródku i Biskupim Gimnazjum Męskim w Drohiczynie. W latach 1931-1938 studiował w Seminarium Duchownym w Pińsku. Święcenia kapłańskie przyjął 3 kwietnia 1938 roku z rąk biskupa pińskiego Kazimierza Bukraby. W kwietniu 1939 roku został rektorem fary w Nowogródku i kapelanem sióstr nazaretanek. W 1942 roku mianowano go dziekanem nowogródzkim i wikariuszem północnej części diecezji pińskiej. W 1946 roku, w związku z wysiedleniem ludności polskiej z Kresów Wschodnich, wyjechał do Gorzowa Wielkopolskiego. W sierpniu tego samego roku został prefektem Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Sycowie oraz nauczycielem religii i łaciny w Liceum Ogólnokształcącym. 1 sierpnia 1947 roku podjął pracę jako prefekt I Liceum Ogólnokształcącego i Liceum Pedagogicznego we Wrocławiu oraz kapelan sióstr nazaretanek. W latach 1953-1958 był rektorem Seminarium Duchownego we Wrocławiu. Od 1963 roku roku pełnił funkcję archidiecezjalnego duszpasterza młodzieży akademickiej w Centralnym Ośrodku Duszpasterstwa Akademickiego we Wrocławiu. 27 maja 1972 roku został kanonikiem kapituły katedralnej, a 25 marca 1976 roku rektorem kościoła św. Piotra i Pawła we Wrocławiu. 10 sierpnia 1994 roku zrezygnował z pełnionych funkcji i przeszedł na emeryturę. Zmarł 21 listopada 1995 roku we Wrocławiu i został pochowany na Cmentarzu św. Wawrzyńca. 21 listopada 2010 roku rozpoczął się jego proces beatyfikacyjny.

Upamiętnienie Edytuj

19 listopada 2016 roku, na ścianie frontowej budynku Liceum Ogólnokształcącego w Sycowie, odsłonięto tablicę upamiętniającą księdza Aleksandra Zienkiewicza.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • "Encyklopedia Wrocławia", pod red. Jana Harasimowicza, Wrocław 2001.

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki