FANDOM

Logo CK

Logo Centrum Kultury w Sycowie.

Centrum Kultury − jednostka prowadząca działalność kulturalną na terenie gminy Syców.

W jej strukturze działają: Dom Kultury (także siedziba CK), Biblioteka Publiczna z filiami w Drołtowicach i Stradomi Wierzchniej oraz Muzeum Regionalne.

Od 2012 roku dyrektorem Centrum Kultury w Sycowie jest Paulina Syposz-Ciemny[1][2].

Cel Edytuj

Celem statutowym Centrum Kultury jest rozwój i pielęgnacja amatorskiego ruchu artystycznego dzieci, młodzieży i dorosłych, koncentrując się głównie na prowadzeniu sekcji plastycznych, wokalno-muzycznych i tanecznych, teatralnych, jak również w zakresie popularyzacji poezji i filmu. Swoją działalność opiera na współpracy ze szkołami podstawowymi i gimnazjum poprzez organizację imprez kulturalno-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży. Podejmuje lokalne inicjatywy na rzecz środowiska oraz upowszechniające sztukę, sprawuje opiekę nad zabytkami, na co dzień współpracuje z organizacjami, stowarzyszeniami, instytucjami, rozbudza zainteresowania kulturalne. Prowadzi działalność edukacyjną, tworząc warunki do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego. Organizuje imprezy rekreacyjno-kulturalne, jest inicjatorem corocznych Dni Sycowa.

Przy Centrum Kultury w Sycowie działają także Zespół Obrzędowy Zawadiacy oraz Zespół Śpiewu Ludowego Sycowiacy.

Historia Edytuj

Deutsche Jugendhaus Gross Wartenberg

Przedwojenny Dom Młodzieży Niemieckiej.

Przedwojenne wnętrze budynku CK

Wygląd wnętrza przed wybuchem wojny.

4 czerwca 1992 roku uchwałą nr XX/137/92 Rady Miejskiej nastąpiło połączenie jednostek kultury działających na terenie gminy Syców: Sycowskiego Ośrodka Kultury, Biblioteki i Muzeum Regionalnego – powstało Centrum Kultury w Sycowie.

Budynek, w którym mieści się obecnie siedziba Centrum Kultury wybudowany został w 1928. Początkowo mieściła się tu sala gimnastyczna ze sceną, na której odbywały się pokazy gimnastyczne. Obiekt służył jako Dom Młodzieży Niemieckiej i w 1935, po przebudowie, zamieniony został na Dom Niemieckiej Młodzieży Hitlerjugend.

W połowie 1945 salę gimnastyczną przystosowano do celów widowiskowych i umieszczono tu Powiatowy Dom Kultury. W latach 1981-1989 budynek przeszedł gruntowny remont, podczas którego przebudowano główne wejście, dobudowano salę zajęć i garderoby, wybudowano amfiteatralną widownię, w której zainstalowano wyłącznie sztuczne oświetlenie. W 2012 roku doszło do uszkodzenia sceny, w wyniku którego potrzebny był jej remont. Wymieniono po raz pierwszy od chwili powstania podłogę na całej powierzchni sceny. Prace zakończono w grudniu 2012 roku[3]

Ciekawostki Edytuj

  • W historii Centrum Kultury w Sycowie na scenie gościli wybitni artyści teatru i estrady polskiej między innymi: Filipinki, Jacek Federowicz, Bogdan Łazuka, Piotr Szczepanik, Mieczysława Ćwiklińska, Mieczysław Fogg, Kabaret Dymek z Papierosa, Kabaret Elita, Andrzej i Eliza, Czerwone Gitary, Irena Santor, Brekaut, Tercet Egzotyczny, Halina Kunicka, Lucjan Kydryński czy Anna Jantar.

Źródła Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Zespół – Centrum Kultury w Sycowie [dostęp: 2016-07-31]
  2. Syców: Wybrali nowego dyrektora CK – sycow.naszemiasto.pl
  3. Otwarcie wyremontowanej sceny w Centrum Kultury

Więcej z Fandomu

Losowa wiki