FANDOM

Cmentarz żydowski w Sycowie.jpeg

Miejsce, w którym znajdował się cmentarz.

Cmentarz żydowski w Sycowie − dawny, nieistniejący już cmentarz wyznawców judaizmu znajdujący się w Sycowie.

Historia Edytuj

Cmentarz żydowski w Sycowie znajduje się na północ od miejscowości, po lewej stronie ulicy Kaliskiej. Na podstawie zapisków sycowskiego historyka Josepha Franzkowskiego przypuszczać można, że cmentarz ten istniał już w XVII wieku. Z nieznanych dziś przyczyn cmentarz został zamknięty pod koniec XVIII wieku, a działka cmentarna przeszła na własność żydowskiego dostawcy dworskiego Lazarusa Tischlera. Przez kolejne lata sycowscy Żydzi wozili swych zmarłych na odległe cmentarze w Twardogórze, Kępnie oraz Rawiczu.

Na początku XIX wieku społeczność żydowska Sycowa w wyniku zarządzeń władz została zmuszona do zorganizowania nowego miejsca pochówku. Wobec trudności z zakupem gruntu, zdecydowano się na wykorzystanie starego cmentarza, przekazanego gminie żydowskiej w ramach darowizny przez Hirscha Tischlera. Pomimo, że oficjalny akt darowizny podpisano dopiero 21 sierpnia 1824 roku, już w 1820 roku obszar cmentarza powiększono, a pierwszy pochówek odbył się 4 września 1820 roku. W 1871 roku wzniesione zostało ceglane ogrodzenie, a w późniejszym czasie powstał dom przedpogrzebowy.

Po dojściu nazistów do władzy w Niemczech, obiekt uległ dewastacji. Zniszczony został dom przedpogrzebowy, a cegły z muru sprzedano jednemu z oficerów SS. Dzieła zniszczenia dokończono już po wojnie. Do dziś na cmentarzu nie zachowały się jakiekolwiek nagrobki. Teren nekropolii został splantowany.

Źródła Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Syców

Miejsca Alegorie czterech pór rokuBiały domekCmentarz komunalnycmentarz wojenny Armii RadzieckiejDzwonnicaKościół Matki Boskiej CzęstochowskiejKościół św. Piotra i św. PawłaKościół ewangelickiMauzoleum w SycowieMłyńska WodaMury miejskieParkRzeźby w parkuSpichlerzSynagoga
Pomniki i tablice Dąb papieskiKamień Małej GarstkiPomnik wolnościTablica FranzkowskiegoTablica księdza GorczycyTablica księdza PopiełuszkiTablica księdza Zienkiewicza
Nieistniejące obiekty Cmentarz żydowskiRatuszZamek

Więcej z Fandomu

Losowa wiki