Fandom

Sycowska Wiki

Cmentarz w Biskupicach

355stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Cmentarz w Biskupicach.JPG

Cmentarz w Biskupicach z oddali

Cmentarz w Biskupicach − obecnie niefunkcjonujący cmentarz ewangelicki, znajdujący się w Biskupicach.

Historia Edytuj

Pierwotnym miejscem pochówku mieszkańców Biskupic było Wzgórze Czarownic (niem. Hexenberg), znajdujące się za dawnymi zabudowaniami folwarcznymi. Nowy cmentarz przy drodze do Drołtowic powstał w drugiej połowie XIX wieku. Według przekazów świadków, żyjących we wsi przed wojną, po lewej stronie od wejścia na cmentarz stał mały, murowany budynek, gdzie przechowywano sprzęt niezbędny do utrzymania cmentarza. W centralnym miejscu stał zachowany po dzień dzisiejszy krzyż, a nagrobki rozrzucone były w różnych miejscach. Cały teren był ogrodzony drucianą siatką. Ostatni niemiecki pogrzeb na tym cmentarzu odbył się w styczniu 1945 (pochowano wówczas Augusta Hillbranda, mieszkańca kolonii). Zwyczajem było, że po śmierci zwłoki zmarłego przebywały w domu, a w dniu pogrzebu trumnę z ciałem wieziono na cmentarz, gdzie ustawiano ją pod krzyżem, a następnie chowano w grobie. Jednym z ostatnich grabarzy w Biskupicach był August Kaspera. Ostatni pogrzeb na cmentarzu w historii obiektu odbył się w 1946, kiedy spoczęli tam polscy osadnicy Eleonora i Walenty Tałajczykowie. Od tego momentu cmentarz jest nieużytkowany.

Krzyż na cmentarzu w Biskupicach.jpg

Krzyż na cmentarzu.

W okresie powojennym cmentarz był często okradany i niszczony, dlatego do dnia dzisiejszego zachował się jeden nagrobek – zmarłego w 1910 rocznego Herberta Otto, mimo iż jeszcze w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia można było odnaleźć kilka dobrze zachowanych grobów. Były to miejsca pochówków m.in. Gottlieba (zm.1896) i Christiany (zm.1918) Feister, Michaela Czwink, Gertrudy (zm.1912), Karla (zm.1918), Friedy (zm.1918) i Karla (zm.1922) Bendig, NN. (zm.1914) i Hermanna (zm.1917) Grabitzki, Anny Taube (zm.1921), Berty Bloch oraz Susanny i Michaela Gondek. Łącznie na cmentarzu mogło istnieć około pięćdziesięciu nagrobków.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • Friedrich Wilhelm Buscher, Erwin Hecker Bischdorf. Die Geschichte eines schlesischen Dorfes. Niemcy 2000.
  • Między Widawą a Dobrą, od zarania dziejów do współczesności. Słownik historyczno-geograficzny miejscowości z terenu LGD Dobra Widawa. Oleśnica 2011. ISBN 978-83-61892-08-3

Biskupice

Miejsca CmentarzDom zarządcyFolwarkKapliczkaKrzyżObóz jenieckiSzkołaŚwietlica wiejskaZamek
Inne Bischdorf. Die Geschichte eines schlesischen Dorfes

Więcej z Fandomu

Losowa wiki