FANDOM

Daniel Latussek

Daniel Latussek (ur. 1 stycznia 1787 w Sycowie, zm. 17 sierpnia 1857 we Wrocławiu) − biskup pomocniczy wrocławski w latach 1838-1857.

Biografia Edytuj

Urodził się 1 stycznia 1787 w Sycowie. Uczęszczał do gimnazjum świętego Macieja we Wrocławiu i studiował na Uniwersytecie Wrocławskim. W 1811 roku przyjął święcenia kapłańskie. Pracował jako wikariusz w Siołkowicach, Rostkowicach i Strzelcach Opolskich. Podczas wojen napoleońskich był duszpasterzem wojskowym, a następnie sekretarzem wikariusza generalnego i proboszczem w Wiązowie. W 1831 na życzenie królewskie został kanonikiem wrocławskim. 12 lutego 1838 papież Grzegorz XVI mianował go biskupem pomocniczym we Wrocławiu. Sakrę biskupią przyjął 27 maja 1838. Jego stolicą tytularną została Diana. W 1839 został generalnym wikariuszem diecezji, a w latach 1844-1845 pełnił funkcję wikariusza kapitulnego diecezji. Wraz ze swoim ordynariuszem biskupem Leopoldem Sedlnitzkim ulegał wpływom protestanckim, wskutek czego został usunięty z funkcji administratora. Odzyskawszy zaufanie władz kościelnych zarządzał tymczasowo diecezją w latach 1843-1845 oraz w 1853. Wówczas wydał katechizm diecezjalny, który był tłumaczony również na język polski. Zmarł 17 sierpnia 1857 we Wrocławiu i został pochowany w podziemiach katedry św. Jana Chrzciciela na Ostrowie Tumskim.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • Encyklopedia Wrocławia, Wrocław 2000.

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki