Fandom

Sycowska Wiki

Dorothea von Medem

356stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Osoba
Dorothea von Medem

Dorothea von Medem.PNG
Dane personalne
Data i miejsce urodzenia 3 lutego 1761
Mesothen
Data i miejsce śmierci 20 sierpnia 1821
Löbichau
Imiona rodziców Friedrich von Medem i Louise Charlotte von Manteuffel
Imię i nazwisko małżonka Peter Biron

Dorothea von Medem (ur. 3 lutego 1761 w Mesothen, zm. 20 sierpnia 1821 w Löbichau) − niemiecka hrabianka, trzecia żona ostatniego księcia kurlandzkiego i wolnego pana stanowego Sycowa Petera Birona.

Biografia Edytuj

Anna Charlotte Dorothea von Medem urodziła się 3 lutego 1761 roku w Mesothen jako córka reichgrafa Friedricha von Medem i Louise Charlotte von Manteuffel. 6 listopada 1779 roku poślubiła starszego od siebie o 37 lat Petera Birona i została księżną kurlandzką. Ze względu na problemy polityczne lennego księstwa kurlandzkiego na przełomie lat 80. i 90. XIX wieku Dorothea przebywała w Warszawie, Sankt Petersburgu i Berlinie, wypełniając tam na polecenie męża zadania dyplomatyczne. Od 1793 roku prowadziła w Berlinie salon arystokratyczny (Palais Kurland). W 1794 roku nabyła majątek w Löbichau, gdzie zamieszkała w wybudowanym przez siebie pałacu. Na zaproszenie Dorothei jej dobra odwiedzili m.in. car Aleksander I Romanow, król Fryderyk Wilhelm III, Napoleon Bonaparte, Charles Talleyrand, Klemens von Metternich, Johann Wolfgang von Goethe czy Fryderyk Schiller, których księżna znała osobiście. Po koniec panowania Napoleona mieszkała regularnie w Paryżu, gdzie wielokrotnie spotykała się z Charlesem Talleyrandem. W 1815 roku uczestniczyła też w kongresie wiedeńskim.

Z Peterem Bironem miała sześcioro dzieci, z czego wieku dorosłego dożyły cztery córki: Wilhelime, Pauline, Johanna i Dorothea. Powszechnie uważa się, że ojcem ostatniej córki był polski dyplomata, Aleksander Batowski (1760-1841), z którym Dorothea von Medem miała wieloletni romans. Staraniem Batowskiego najmłodsza córka Dorothei została wydana za mąż za Edmunda de Talleyrand-Périgord, bratanka Charlesa Talleyranda.

Dorothea von Medem zmarła 20 sierpnia 1821 roku w Löbichau, w Turyngii. Kilka lat później jej zwłoki spoczęły obok miejsca pochówku męża w Żaganiu.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki