Fandom

Sycowska Wiki

Franciszek Olszówka

353strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja6 Udostępnij

Osoba
Franciszek Olszówka

Franciszek Olszówka.jpg
Dane personalne
Data i miejsce urodzenia 3 grudnia 1923
Pisarzowice
Data i miejsce śmierci 8 lutego 1946
Pisarzowice
Imiona rodziców Augustyn Olszówka
Maria Wąsik
Wykształcenie
Pełnione funkcje
Inne dowódca oddziału partyzanckiego (1945-46)

Franciszek Olszówka (ps. Otto, ur. 3 grudnia 1923 w Pisarzowicach, zm. 8 lutego 1946 tamże) – dowódca oddziału partyzanckiego działającego na terenie powiatów pogranicza Dolnego Śląska (w tym w powiecie sycowskim) i Wielkopolski w okresie od maja 1945 do lutego 1946 roku.

Biografia Edytuj

Franciszek Józef Olszówka urodził się 3 grudnia 1923 roku w Pisarzowicach, położonych na północny-wschód od Sycowa jako syn powstańca wielkopolskiego Augustyna Olszówki i Marii Wąsik. 9 grudnia został ochrzczony w parafialnym kościele Świętej Trójcy w Marcinkach. Jego rodzina dzierżawiła majątek ziemski od księcia Gustava Birona. Po parcelacji przenieśli się na Górny Śląsk, gdzie Augustyn Olszówka pracował jako zarządca gospodarstw rolnych.

W 1939 roku Franciszek Olszówka opuścił dom rodzinny i zamieszkał ze swym wujem Alfredem Gólcz-Mende w Gierczycach w powiecie kępińskim. We wstępnym okresie wojny zarządzał gospodarstwem należącym do wuja. Mimo początkowego nieprzyjęcia volkslisty, przyjął ją po tym, jak został ujęty i aresztowany przez Niemców za kłusownictwo. W konsekwencji jej zaakceptowania został powołany do Wehrmachtu, jednakże w trakcie służby przygotowawczej w Brzegu zdezerterował. W tym samym czasie Alfred Gólcz-Mende został stracony przez gestapo w Częstochowie za kontakty z podziemiem.

Prawdopodobnie od jesieni 1943 roku Franciszek Olszówka zaczął ukrywać się w lasach. Wstąpił do niewielkiego oddziału partyzanckiego AK Koniczynka dowodzonego przez Jana Jeziornego Fryca. Olszówka kwaterował w bunkrze Modlin w lasach rychtalskich. Pod koniec okupacji hitlerowskiej działalność oddziału polegała na rozbrajaniu wycofujących się Niemców. Za taką działalność Franciszek Olszówka, rozkazem komendanta Okręgu Poznań AK podpułkownika Andrzeja Rzewuskiego Wojmira z 6 maja 1945 roku, został awansowany do stopnia kaprala.

Pod koniec stycznia 1945 roku Franciszek Olszówka, który przyjął w tym czasie pseudonim Otto, zaczął organizować ochotniczą milicję gromadzką w gminie Laski, której celem było utrzymywanie porządku na terenach opuszczonych przez wojska. W kwietniu 1945 roku Olszówka opuścił swój posterunek w Kuźnicy Trzcinickiej i osiadł w odziedziczonym po wuju majątku rolnym w Gierczycach. W obliczu represji komunistycznych w powiecie kępińskim Otto powrócił w czerwcu 1945 roku do konspiracji, tworząc oddział partyzancki. Decyzję o powrocie do lasu przyspieszył incydent w Drożkach, gdzie na zabawie tanecznej doszło do sprzeczki między Olszówką a żołnierzem Wojska Polskiego. Wojskowy dał się rozbroić, a Otto zbiegł z jego karabinem. Niedługo potem dowiedział się, że jest poszukiwany przez Urząd Bezpieczeństwa z Kępna.

Nowy oddział tworzyli młodzi ludzie, głównie dwudziestoparoletni oraz wywodzący się z chłopstwa – także dezerterzy z Milicji Obywatelskiej i Ludowego Wojska Polskiego. Oddział Otta stacjonował w powiecie kępińskim i został podporządkowany Wielkopolskiej Samodzielnej Grupie Ochotniczej Warta, która została rozwiązana w listopadzie 1945 roku. W tym samym miesiącu Franciszek Olszówka dokonał zabójstwa Tadeusza Tyrakowskiego Kordzika, co ostatecznie usamodzielniło grupę Otta. Do tego czasu oddział dokonywał sporadycznych akcji rekwizycyjnych i napadów na posterunki MO. Na przełomie października i listopada oddział zaczął się rozrastać, a jego działania prowadzone miały być także w sąsiednich powiatach.

24 września 1945 roku oddział Otta napadł na obóz jeńców niemieckich i byłych volksdeutschy w Skoruszewie, skąd uprowadził dwóch funkcjonariuszy kępińskiego UB, którzy wkrótce zostali rozstrzelani. W nocy z 4 na 5 października 1945 roku partyzanci dokonali pobicia członków Polskiej Partii Robotniczej w Trębaczowie. 21 września rozbito posterunek MO w Krzywiczynach, 9 i 26 października w Perzowie, w nocy z 25 na 26 października MO w Rychtalu, a 30 października MO w Laskach. Z Rychtalu uprowadzono gminnego referenta UB Szymona Jerzyka, którego następnie rozstrzelano. 10 września 1945 roku napadnięto na majątek w Rakowie, a na majàtek w Skoruszewie napadano wówczas trzykrotnie. 6 października napadnięto też na spółdzielnię w Kępnie, a dwa dni później na Komunalną Kasę Oszczędności. W połowie października 1945 roku oddział Otta dopuścił się egzekucji dwunastu osób pochodzenia niemieckiego w lasach komorzyńskich.

Od sierpnia 1945 roku Powiatowy Urząd Bezpieczeństwa Publicznego w Kępnie rozpoczął działania w celu rozbicia oddziału. 24 i 25 sierpnia 1945 roku funkcjonariusze UB zlikwidowali jeden z bunkrów w lasach niedaleko Piotrówki. Z kolei na początku października aresztowano szesnaście osób podczas obławy na partyzantów w gminie Laski. Po wydaniu rozporządzenia przez kierownika WUBP w Poznaniu rozpoczęto działania agenturalne, mające na celu rozpracowanie oddziału. Mimo to oddział pozostał nieuchwytny, gdyż sam posiadał własną siatkę wywiadowczą.

Dzięki informacjom przekazanym przez współpracownika oddziału – Kazimierza Gruszkę, funkcjonariusza UB w Kępnie, oddział dokonał 19 października 1945 zabójstwa kierownika UB podporucznika Kazimierza Hetmana i jego podwładnego sierżanta Mariana Tarki. W odwecie funkcjonariusze kępińskiego UB aresztowali właścicieli i gości lokalu, w którym doszło do morderstwa. W nocy z 19 na 20 października 1945 roku dokonano egzekucji ludzi podejrzanych o współpracę z podziemiem (tzw. krwawa noc kępińska). Kolejną brawurową akcję na PUBP w Kępnie oddział Franciszka Olszówki dokonał w nocy z 22 na 23 listopada 1945 roku. W jej wyniku zabito osiem osób, cztery zostały ranne, a siedziba urzędu została zdemolowana i podpalona. Akcja ta doprowadziła do poważnej mobilizacji sił bezpieczeństwa i wojska. Rozpoczęto też podejmowanie działań odwetowych. 26 listopada przeprowadzono akcję w miejscowości Marianka Siemińska, gdzie aresztowano jedenaście osób podejrzanych o współpracę z Ottem. Działania UB prowadziły do stopniowego wypierania partyzantów z powiatów kępińskiego i kluczborskiego.

W grudniu 1945 roku oddział działał na szerszą skalę w zachodniej części powiatu wieluńskiego. 29 listopada 1945 roku grupa Otta wkroczyła do Bolesławca, gdzie zajęła posterunek MO, dokonała rekwizycji w spółdzielni i zamordowała żydowską rodzinę Kohn. Dokonano też egzekucji wójta gminy, trzech Żydów, a także trzech Polaków, którzy mieli dopuścić się rabunków. 14 grudnia 1945 roku w podobny sposób zajęto Lututów i udano się do Wieruszowa. 17 grudnia w Dobrymgościu, prawdopodobnie w wyniku donosu, doszło do potyczki z oddziałami komunistycznymi, co skutkowało rozbiciem oddziału na dwie grupy. Oddział Rudego pozostał w powiecie wieluńskim, a Olszówka powrócił w okolice Kępna i Sycowa. Otto rozpoczął też działania przeciwko osobom, które mogły donieść na oddział. 8 stycznia 1946 roku grupa pod jego dowództwem dokonała morderstwa trzech kobiet w Kuźnicy Skakawskiej. Dzień później rozbito posterunek MO w Rychtalu i dokonano tam tortur byłej współpracowniczki Otta – Janiny Szymańskiej. Z kolei oddział Rudego rozbił posterunek MO w Głuszynie w powiecie kluczborskim i dołączył do sił Olszówki w Rychtalu. Po akcji w Rychtalu kontakt między oboma dowódcami utrzymywany był za pomocą łączników.

Od końca stycznia Franciszek Olszówka działał w okolicach rodzinnych Pisarzowic. 4 lutego 1946 roku rozbił posterunek MO w Kobylej Górze i przeprowadził rekwizycję urzędu gminy. Z kolei 7 lutego grupa Otta starła się z oddziałami Milicji Obywatelskiej z Sycowa, w wyniku której zastrzelono trzech milicjantów: Zygmunta Pałczyńskiego, Stefana Skoczylasa i Stefana Włodarczyka. Wydarzenie to spowodowało mobilizację sił bezpieczeństwa w województwie wrocławskim i poznańskim w celu rozbicia oddziału. 8 lutego 1946 roku, w wyniku zdrady łącznika Edwarda Jeziornego Lisa, Franciszek Olszówka wraz z swoim oddziałem wpadł w zasadzkę zorganizowaną przez UB i MO z Sycowa i został zastrzelony przez majora Jakuba Jonasa z Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego z Oleśnicy. Pozostałej części oddziału pozwolono się wydostać z zasadzki, a zwłoki Otta przewieziono do siedziby Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego we Wrocławiu, gdzie je zidentyfikowano i prawdopodobnie 14 lutego 1946 roku pochowano w grobie nr 1244 na polu 77 Cmentarza Osobowickiego. Mimo poszukiwań prowadzonych przez wrocławski Instytut Pamięci Narodowej, prochy Olszówki nie zostały dotąd odnalezione.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki