FANDOM

Franciszek Pić (ur. 5 maja 1932 w Turce nad Stryjem) – były działacz PZPR w powiecie sycowskim i prezes lokalnego koła Związku Sybiraków.

Biografia Edytuj

Franciszek Pić urodził się 5 maja 1932 roku w Turce nad Stryjem, w ówczesnym województwie lwowskim jako jedno z trzynaściorga dzieci Kazimierza i Marii. Wiosną 1940 roku cała rodzina została wywieziona do Kazachstanu, gdzie zmarła matka Franciszka. Z kolei ojciec został aresztowany przez Sowietów, dlatego rodzeństwo trafiło do sierocińca. Rodzina powróciła do Polski w 1946 roku i osiedliła się na przyłączonych do Polski ziemiach zachodnich[1].

W 1947 roku został członkiem komunistycznego Związku Walki Młodych, a od 1948 roku – Związku Młodzieży Polskiej. Był przewodniczącym koła ZWM w Twardogórze, a następnie przewodniczącym Zarządu Szkolnego (1948-51) i Zarządu Gminnego (1951-54) ZMP w Twardogórze. Od 10 października 1950 roku był członkiem Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. W 1954 ukończył kurs dla wykładowców szkół politycznych. W roku szkolnym 1955/1956 był słuchaczem Międzywojewódzkiej Szkoły Partyjnej we Wrocławiu, której został absolwentem. Ponadto pobierał nauki w Szkole Partyjnej w Katowicach (od 1962), a w latach 1969-70 w Centralnej Szkole Partyjnej w Warszawie. W 1984 roku ukończył kurs w Wyższej Partyjnej Szkole w Kijowie.

W latach 1952-53 był sekretarzem Oddziałowej Organizacji Partyjnej w Kęszycy. Następnie do 1955 roku pełnił tę samą funkcję w Podstawowej Organizacji Partyjnej przy Spółdzielni Pracy "Sześciolatka" w Twardogórze. Od 1955 roku został instruktorem Komitetu Powiatowego PZPR w Sycowie. W latach 1956-62 pełnił funkcję I Sekretarza Komitetu Miejskiego PZPR. W latach 1964-69 i 1970-72 był Starszym Instruktorem Komitetu Powiatowego PZPR w Sycowie. W latach 1972-74 stał na czele struktur Partii dla miasta i gminy Syców, a od 1974 do 30 listopada 1989 roku pełnił funkcję I sekretarza Komitetu Miejsko-Gminnego w Międzyborzu. W latach 1976-79 i 1981-86 był członkiem Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej przy Komitecie Wojewódzkim w Kaliszu, a od 1986 roku pełnił urząd zastępcy przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji Kontrolno-Rewizyjnej[2].

Od 1989 roku jest prezesem koła Związku Sybiraków w Sycowie.

Źródła Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Spotkanie z deportowanym – strona internetowa Liceum Ogólnokształcącego w Sycowie
  2. Franciszek Pić w Biuletynie Informacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej

Więcej z Fandomu

Losowa wiki