FANDOM

POL Syców COA.svg

Obecny Herb Sycowa.

Pieczęć Sycowa 1377

Pieczęć Sycowa z 1377 roku.

Pieczęć ławników sycowskich

Pieczęć ławników sycowskich.

Herb Sycowa − jeden z symboli miasta Syców, który w obecnej formie zatwierdzony został uchwałą Rady Miejskiej z 25 stycznia 2007 roku.

Herb przedstawia srebrnego jeźdźca na srebrnym koniu, dmącego w złoty róg, pomiędzy złotymi sześciopromiennymi gwiazdami w układzie w roztrój. Pole herbu jest czarne.

Historia Edytuj

Pierwszy wizerunek herbu sycowskiego znajduje się dokumencie burmistrza i rady miejskiej z 29 maja 1377 roku. Pieczęć zachowała się w nie najlepszym stanie. Przedstawia zbrojnego rycerza dmącego w róg. Na otoku znajduje się łaciński napis S[igillum] CIVITATIS WARTHINBERCH (tłum. Pieczęć miasta Sycowa). W górnych rogach herbu znajdują się gwiazdy lub róże. Według historyków jeździec przedstawia księcia dmącego w róg myśliwski, a u nóg konia biegnie pies.

Mała pieczęć ławnicza datowana na XV wiek przedstawiała opancerzonego mężczyznę w pozycji stojącej z rogiem i dwiema różami. W otoku znajdował się niemiecki napis S[iegel] der stat schappen czu wartheberg (pieczęć ławników miejskich w Sycowie). Na przestrzeni wieków w różny sposób interpretowano znaczenie herbu, a jego dawny wygląd przywrócono w 1888 roku za sprawą Josepha Franzkowskiego.

Symbolika herbu Edytuj

W herbie Sycowa srebro postaci konia i jeźdźca symbolizują czystość, prawdę i niewinność, czerwień strzemion – wspaniałomyślność i hart ducha, kolor złoty – wiarę, stałość, mądrość oraz chwałę, a czerń pola – rozwagę, mądrość i stałość.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • T. Kulak, Syców i okolice od czasów najdawniejszych, Oficyna Wydawnicza ATUT Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2000, ISBN 83-87299-26-X

Więcej z Fandomu

Losowa wiki