FANDOM

Historia wolnego państwa stanowego, miasta i powiatu Syców (niem. Geschichte der freien Standesherrschaft, der Stadt und des landrätlichen Kreises Gross Wartenberg) – monografia Sycowa i powiatu sycowskiego napisana przez kierownika sycowskiej Szkoły Katolickiej Josepha Franzkowskiego i wydana w 1912 roku.

Geneza i powstanie monografii Edytuj

Zbieraniem i syntezą informacji Joseph Franzkowski zajmował się od 1874 roku, kiedy zostało mu polecone sporządzenie kroniki szkolnej. Od 1881 roku uzyskał pozwolenie na studiowanie archiwalnych dokumentów w Królewskim Archiwum Państwowym, Wrocławskim Archiwum Miejskim i Książęco-Biskupim Archiwum Diecezjalnym. Prace nad opracowaniem Historii... rozpoczął latem 1902 roku i zostały zakończone z końcem 1911 roku.

Monografia została wydana w 1912 roku. Publikacja została napisana w języku niemieckim. Franzkowski wyczerpująco opracował dzieje miasta i powiatu. Została zawarta na 586 stronach. Autor we wstępie poświęcił swoją pracę księżnej Helenie Mestschersky, która m.in. sfinansowała naukę Franzkowskiego w Seminarium Nauczycielskim w Pyskowicach, a przez następne lata regularnie wspierała autora.

W ostatnich latach podjęto się zadania przetłumaczenia monografii[1][2].

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Tłumaczenie kroniki J. Franzkowskiego – historyczna strona Sycowa
  2. Zeszyty historyczne nr 25 – strona internetowa Urzędu Miasta i Gminy Syców

Więcej z Fandomu

Losowa wiki