FANDOM

Kazimierz Świdkiewicz (ur. 11 marca 1909, zm. 11 lipca 1974 w Sycowie) – proboszcz parafii św. Piotra i św. Pawła w Sycowie w latach 1957-1974.

Biografia Edytuj

Kazimierz Świdkiewicz urodził się 11 marca 1909 roku na Kresach.

Urząd proboszcza parafii św. Piotra i św. Pawła w Sycowie objął 12 sierpnia 1957 roku, zastępując na tym stanowisku ks. Edmunda Jagłę. Jako proboszcz ks. Świdkiewicz dokonał wpisu ochrzczonych podczas II wojny światowej w sycowskim kościele dzieci polskich z sąsiednich parafii do urzędowej księgi chrztów na podstawie zachowanych zeszytów konspiracyjnych. Ze względu na brak możliwości nauczania religii w szkołach ks. Świdkiewicz utworzył cztery punkty katechetyczne w prywatnych mieszkaniach w Działoszy, Komorowie, Ślizowie i Wiosce, a także, mimo nalegań władz cywilnych i nakładanych kar finansowych, nie zgodził się na likwidację punktu katechetycznego u Sióstr Urszulanek, których Zgromadzenie w Sycowie utworzono 2 kwietnia 1959 roku po wyjeździe Sióstr Boromeuszek.

Spór z władzą komunistyczną dotyczył także odprawiania nabożeństw w szpitalu. W 1962 roku dyrektor szpitala pod naciskiem Powiatowej Rady Narodowej w Sycowie zakazał kapelanowi odprawiania mszy świętej dla chorych. Mimo zakazu nabożeństwa odbywały się nadal. Rok później ołtarz znajdujący się w kaplicy szpitalnej został wymontowany, a następnie bez zgody proboszcza przewieziony do kościoła polsko-katolickiego we Wrocławiu. Mimo interwencji biskupa u władz wojewódzkich i w ministerstwie, decyzja nie została zmieniona.

Gorczyca Świdkiewicz grave

Nagrobek ks. Świdkiewicza i ks. Gorczycy na cmentarzu komunalnym w Sycowie

Ks. Świdkiewicz prowadził intensywne prace remontowe w podległych mu świątyniach parafialnych: najpierw w kościele parafialnym, a następnie w latach 1961-1964 w kościele filialnym na Świętym Marku. Proboszcz dokonał też zakupu trzech nowych dzwonów do dzwonnicy.

Ks. prał. Kazimierz Świdkiewicz zmarł 11 lipca 1974 roku w Sycowie. Pochowany został na tutejszym cmentarzu komunalnym. Kondukt żałobny prowadził ówczesny biskup pomocniczy wrocławski Wincenty Urban.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • T. Kulak, W. Mrozowicz, Syców i okolice od czasów najdawniejszych po współczesność, Wrocław-Syców 2000, s. 192, ISBN 83-87299-26-X.

Linki zewnętrzne Edytuj

Proboszczowie parafii gminy Syców

Św. Piotra i św. Pawła Georg ModlerWenzel AltwasserJohannes WalterAugustin SoccoloviusMartin BrunswitzJohannes MeldeJacob von AlthoffMatthias Rupertus KrzyzanowskiBartholomaeus Godfried TichyJohannes Ferdinand BestlingMichael Franz SchaelCarl Jacob von RhetzJohannes GavronFranz Anton JaloviFranz Mathaeus SchlotzJohann Ignatz LiborJoseph TschaunerAndreas JuraschekIgnacy KupiecPaul DillaBeda HahnJohannes BreitkopfFranz SchöltzelKurt NowakStanisław KamińskiEdmund JagłaKazimierz ŚwidkiewiczJan GorczycaMarek OtrębaAdam WawroSławomir Borowczyk
Matki Boskiej Częstochowskiej Marek OtrębaJerzy KaniewskiDariusz SmolnikLeszek Szkopek
Św. Mateusza w Drołtowicach Erich SteinfelsCzesław GuzińskiMaksymilian ZachlodRyszard RymarowiczEdward WalaPiotr Wesołowski
Św. Bartłomieja w Stradomi Wierzchniej Jan SikoraKazimierz KochanekJerzy BachorRobert WardęckiMarek ChudziaTomasz Hojeński
Św. Andrzeja w Szczodrowie Wiesław CieplikPaweł Mądrawski

Więcej z Fandomu

Losowa wiki