Fandom

Sycowska Wiki

Kościół ewangelicki w Sycowie

355stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Kościół ewangelicko-augsburski w Sycowie.JPG

Kościół ewangelicki.

Kościół ewangelicki w Sycowie − kościół parafii ewangelicko-augsburskiej pod wezwaniem świętych Jana i Piotra znajdujący się przy placu Królowej Jadwigi w Sycowie. Świątynia, oprócz funkcji religijnych, pełni funkcje kulturalne m.in. są w niej organizowane koncerty.

Historia Edytuj

Gminy ewangelickie od początku swojego istnienia borykały się z brakiem swojej świątyni w Sycowie. Zmiany nastąpiły za panowania w wolnym państwie stanowym ewangelickiego rodu Maltzan. Odebrany katolikom kościół pw. św. Piotra i Pawła przeznaczono dla Niemców, a kościół św. Michała – Polakom. Kolejne zmiany nastąpiły u progu XVII wieku. W 1601 Abraham von Dohna odebrał kościół św. Piotra i Pawła ewangelikom i przekazał go katolikom. Spłonięcie w 1637 kościoła św. Michała pozbawiło całkowicie społeczność ewangelicką swojej świątyni. Dopiero Ernst Johann Biron otrzymał zezwolenie na odprawianie publicznych nabożeństw luterańskich w kaplicy zamkowej. Od 1758 istniała w Sycowie parafia ewangelicko-augsburska.

Obecny kościół ewangelicki został wybudowany w stylu klasycystycznym pod koniec XVIII wieku z inicjatywy wolnego pana stanowego Sycowa Petera Birona, który podczas odwiedzin Sycowa w 1784 stwierdził, że dotychczasowa kaplica jest zbyt mała dla całej społeczności luterańskiej miasta. 11 listopada 1784 uzyskana została zgoda króla na budowę kościoła. Projekt świątyni został wykonany przez Carla Gottharda Langhansa, a budowa pod kierownictwem Martina Geyera z Goszcza rozpoczęła się w 26 kwietnia 1785. 1 czerwca położono kamień węgielny, a jesienią 1786 budowla była już pod dachem. Na przełomie 1787 i 1788 wykończono wnętrze i sfinalizowano budowę wieży. 6 września 1789 nastąpiło uroczyste nasadzenie hełmu i kielicha z hostią, 2 października zawieszono cztery dzwony, dzień później ustawiono posąg świętego Jana, a 6 października – świętego Piotra. Posągi te przypominają o Ernście Johannie Bironie, który umożliwił odprawianie nabożeństw ewangelickich w Sycowie oraz o budowniczym kościoła. Uroczyste otwarcie kościoła miało miejsce 29 listopada 1789. W tym dniu świątynia została poświęcona przez książęcego pastora Sassadiusa. Budowa obiektu kosztowała Petera Birona sumę ponad 40 tysięcy talarów, a podczas wznoszenia kościoła 7 maja 1789 stracił życie pomocnik Johann David.

Pierwotnie kopuła świątyni zwieńczona była tzw. latarnią o średnicy szesnastu stóp. 29 stycznia 1843 dwa duże fragementy gzymsu latarni spadły do środka kościoła, wskutek czego latem usunięto latarnię i zamknięto kopułę. Przy zakończeniu prac remontowych doszło do wypadku. W efekcie obsunięcia się belek z rusztowania spadło sześciu robotników, z których czterech zginęło. Z kolei popołudniu 17 czerwca 1849, podczas udzielania przez kapelana królewskiego ślubu i wychodzeniu z kościoła, w świątynię uderzył piorun, który uszkodził budowlę. Prace remontowe trwały do 16 września, kiedy to uroczyście nałożono nową kopułę wieży wraz z kielichem i hostią.

W 1794 wieża otrzymała sporządzony przez zegarmistrza Johanna Kulbe z Oleśnicy zegar. Calixt Biron w 1854 ufundował nowe organy wytworzone przez firmę Moritza Roberta Müllera z Wrocławia. W 1887 wymieniono stary dach ocynkowany na więzy kościelnej na dach łupkowy. Wykonano też gruntowany remont organów.

W pierwszą sobotę adwentu 1889 społeczność ewangelicka Sycowa świętowała uroczyście stulecie istnienia kościoła. Z funduszy książęcych wymieniono podłogę wokół ołtarza, w przejściach i w przedsionku, a parafia sfinansowała 56-ramienny żyrandol.

W 1901 Gustav Biron nakazał sporządzić witraże przez Królewski Instytut Szklarski z Berlina. Z kolei jego żona Françoise de Jaucourt w 1908 poleciła namalować nowy ołtarz Wniebowstąpienie Chrystusa namalowany przez baronową von Cerini z Monachium oraz wbudować ogrzewanie, zainstalowane zimą 1909/1910. Kościół przetrwał obie wojny światowe, a w 2002 został gruntownie odremontowany dzięki środkom z Fundacji Polsko-Niemieckiej oraz prywatnym ofiarodawcom.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Syców

Miejsca Alegorie czterech pór rokuBiały domekCmentarz komunalnycmentarz wojenny Armii RadzieckiejDzwonnicaFolwarkKościół Matki Boskiej CzęstochowskiejKościół św. Piotra i św. PawłaKościół ewangelickiMauzoleum w SycowieMłyńska WodaMury miejskieParkRzeźby w parkuSpichlerzSynagoga
Pomniki i tablice Dąb papieskiKamień Małej GarstkiPomnik wolnościTablica FranzkowskiegoTablica księdza GorczycyTablica księdza PopiełuszkiTablica księdza Zienkiewicza
Nieistniejące obiekty Cmentarz żydowskiRatuszZamek

Więcej z Fandomu

Losowa wiki