FANDOM

Kościół na Świętym Marku.JPG

Kościół na Świętym Marku.

Kościół na Świętym Marku − drewniany kościół katolicki wybudowany prawdopodobnie w XV wieku na wzgórzu Markusberg, znajdujący się we wsi Święty Marek. Obecnie świątynia jest kościołem filialnym parafii św. Piotra i św. Pawła w Sycowie.

Historia Edytuj

Powstanie kościoła jest związane z XIV-wieczną legendą, w myśl której ludność zamieszkującą ziemię sycowską ominęła epidemia dżumy, dziesiątkująca w owym czasie społeczeństwa europejskie. W akcie wdzięczności pobożni mieszkańcy Komorowa wznieśli kaplicę ku czci świętego Marka, dokąd prawdopodobnie już wtedy odbywały się pielgrzymki odpustowe. Za panowania w wolnym państwie stanowym rodu Maltzanów świątynia znajdowała się w rękach ewangelików. Rok 1596 to pierwsza udokumentowana wzmianka o kościele. W owym roku wolny pan stanowy Abraham von Dohna sprzedał majątek Komorów, ale pozostawił przy sobie sam kościółek. W 1598 roku świątynię ponownie odzyskali katolicy, a w 1601 świątynia zostaje przydzielona do parafii w Sycowie. W tym samym roku budowla zostaje częściowo zniszczona i przez pewien czas służyła jako magazyn soli. Trud odbudowania kościoła podejmuje Karl Hannibal von Dohna w latach 20. XVII wieku. Wtedy też przywrócony został zwyczaj pielgrzymowania do kościoła w dzień patrona św. Marka. W latach 1813-1818 kościół na Świętym Marku stał się główną świątynią sycowian, gdyż kościół parafialny uległ zniszczeniu w wielkim pożarze miasta. W roku 1848 i następnie 1933-1934 został przeprowadzony gruntowny remont budynku świątyni. Po zajęciu Sycowa przez wojska radzieckie w 1945 roku, Armia Czerwona stacjonowała w tym kościele, w wyniku czego budowla uległa dewastacji. W latach sześćdziesiątych odbył się kolejny remont świątyni. Wymieniono elementy konstrukcyjne ścian i więźby dachowej, na nowo pokryto dach gontem, uzupełniono wieżyczkę na sygnaturkę, przeprowadzono remont instalacji elektrycznej, a także wykonano nową polichromię. Ostatni remont więźby dachowej odbył się w 1995 roku.

Konstrukcja Edytuj

Świątynia została zbudowana z drewna sosnowego i dębowego. Bryła kościoła jest zwarta. W konstrukcji ścian zastosowano technikę sumikowo-łątkową. Konstrukcja zrębu nie jest odeskowana.

Kościół jest orientowany, wzniesiony na podmurowaniu betonowym, jednonawowy. Nawę zbudowano na rzucie zbliżonym do kwadratu, przechodzącą w węższe prezbiterium zamknięte trzema bokami ośmioboku. Przy północnej ścianie prezbiterium znajduje się zakrystia, a do niej przylega mała, prostokątna komórka.

Do kościoła prowadzą ujęte szeroką ościeżnicą drzwi, umieszczone w elewacji zachodniej i południowej. W nawie północnej znajdują się drzwi do zakrystii. Wnętrze kościoła oświetlają okna – w nawie głównej prostokątne, a w prezbiterium o wykroju okrągłym. Okna są zaopatrzone w stalowe kraty z motywami kół i krzyży. Całość świątyni nakryta jest mansardowym dachem gontowym, który ma nieco inny obrys niż plan kościoła. W belki więźby dachowej wbudowana jest sygnaturka , na planie sześciokąta z przeźroczami w kształcie arkadek, nakryta baniastym hełmem w kształcie dzwonu i zwieńczona metalową sterczyną z krzyżem.

Źródła Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Święty Marek

Miejsca KościółCmentarzDroga krzyżowa

Więcej z Fandomu

Losowa wiki