FANDOM

Kościół w Drołtowicach.JPG

Kościół w Drołtowicach

Kościół w Drołtowicach – świątynia katolicka w Drołtowicach, siedziba parafii św. Mateusza.

Historia Edytuj

Według Josepha Franzkowskiego kościół w Drołtowicach został założony już w okresie lokacji tej wsi na prawie niemieckim. Potomek dawnych właścicieli wsi z rodu von Korn sądzi, że działa się to około 1322. W XVI i XVII wieku świątynia znajdowała się w rękach protestantów i powróciła do katolików w 1654 w opłakanym stanie. Ówczesną patronką kościoła była święta Jadwiga Śląska. W 1633 parafia obejmowała Drołtowice, Radzynę, Ligotę Dziesławską, Chełstów i Chełstówek. W tym czasie na wieży kościelnej wisiały dwa dzwony. W 1677 proboszcz Johann Reichtal wybudował nowy kościół, plebanię i szkołę. W XIX wieku do parafii należało 850 katolików z 36 miejscowości. Kościół parafialny miał filię w Stradomi Wierzchniej. Obecny budynek świątyni w Drołtowicach powstał w 1885 w granicach parku. We wnętrzu zachowały się rzeźby z poprzednich wieków.

Kościół św. Mateusza w Drołtowicach.JPG

Kościół w Drołtowicach od wschodu.

Po II wojnie światowej świątynia stała się siedzibą rzymskokatolickiej parafii pod wezwaniem świętego Mateusza, a funkcję kościoła filialnego pełni drewniany kościół w Dziesławicach. Przy kościele znajduje się pomnik upamiętniający księży pracujących w parafii.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • Między Widawą a Dobrą, od zarania dziejów do współczesności. Słownik historyczno-geograficzny miejscowości z terenu LGD Dobra Widawa. Oleśnica 2011. ISBN 978-83-61892-08-3.

Drołtowice

Miejsca PałacParkKościół katolickiKościół ewangelickiŚwietlica wiejska
Powiązania Widawa

Więcej z Fandomu

Losowa wiki