FANDOM

Kościół w Stradomii Wierzchniej

Kościół w Stradomi.

Kościół w Stradomi Wierzchniej – dawniej ewangelicka, obecnie katolicka świątynia, istniejąca w obecnym kształcie od 1902 roku, a od 1982 roku będąca siedzibą parafii świętego Bartłomieja w Stradomi Wierzchniej.

Historia Edytuj

Pierwsza wzmianka o istnieniu kościoła w Stradomi Wierzchniej pojawia się w 1376 roku w dokumencie biskupów wrocławskich. Świątynia była drewniana i znajdowała się w miejscu dzisiejszej kaplicy cmentarnej. Do reformacji kościół był siedzibą samodzielnej parafii. W XVI wieku obiekt był użytkowany przez ewangelików. Katolicy odzyskali kościół na cztery lata w 1629 roku. Dopiero w 1654 roku świątynię przyznano ponownie katolikom, ale parafia została włączona do parafii w Szczodrowie. Kościół był filią tamtejszej parafii do 1945 roku. Drewniana świątynia zawaliła się w 1799 roku. W okresie międzywojennym nabożeństwa katolickie odbywały się w kaplicy tylko w wspomnienie świętego Bartłomieja i w czasie pogrzebów. Pozostałe msze odbywały się w kościele w Szczodrowie.

Świątynia ewangelicka w Stradomi została wybudowana w 1902 roku przez właściciela Stradomi Georga von Reinersdorffa według projektu Arthura Bußmanna. Budynek został poświęcony 16 grudnia 1902 roku. W latach 1904-1945 kościół ten był siedzibą zboru ewangelickiego, który był obsługiwany przez pastorów z Sycowa. W 1926 roku ufundowano nowe organy.

W 1945 roku kościół ewangelicki w Stradomii zaadoptowali katolicy. 8 marca 1982 roku świątynia stała się siedzibą nowej parafii. Ksiądz Robert Wardęcki, proboszcz parafii w latach 2009-2013, przeprowadził gruntowny remont kościoła. Efekty pracy zostały poświęcone przez biskupa kaliskiego ks. Stanisława Napierałę 22 maja 2012 roku.

Źródła Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Stradomia Wierzchnia

Miejsca CmentarzKościół św. BartłomiejaPałacSzkołaZalew

Więcej z Fandomu

Losowa wiki