FANDOM

Osoba
Krzysztof Zielnica

Dane personalne
Data i miejsce urodzenia 11 lipca 1936
Wijewo
Data i miejsce śmierci 1 maja 2012
Syców
Imię i nazwisko małżonka Aleksandra Hołubecka-Zielnica
Wykształcenie
Alma Mater Uniwersytet Wrocławski
Stopień naukowy doktor nauk społecznych
Doktorat 1969 – etnografia
Uniwersytet Wrocławski
Pełnione funkcje

Krzysztof Zielnica (ur. 11 lipca 1936 w Wijewie, zm. 1 maja 2012 w Sycowie) – etnolog, afrykanista, bibliograf i regionalista, Honorowy Obywatel Miasta i Gminy Syców.

Biografia Edytuj

Urodził się 11 lipca 1936 roku w wielkopolskim Wijewie. W latach 1959-1964 studiował etnografię i antropologię kulturową na Uniwersytecie Wrocławskim, a następnie, w latach 1965-1969, odbył studia doktoranckie z zakresu etnografii Afryki. Jego praca magisterska "Tło etniczne trudności wewnętrznych Ghany" została opublikowana w czasopiśmie "Lud", a dysertacja doktorska "Kształtowanie się świadomości etnicznej ludu Ewe" została nagrodzona i opublikowana w 1976 roku w Wydawnictwie Uniwersytetu Wrocławskiego. W latach 1973-1976 pracował jako adiunkt w Pracowni Polskiego Atlasu Etnograficznego IHKM PAN we Wrocławiu, zajmując się opracowaniami kartograficznymi z zakresu kultury materialnej i duchowej. W 1976 roku odbył pobyt studyjny w zachodniej Afryce, odwiedzając: Ghanę, Togo, Górną Woltę, Mali i Wybrzeże Kości Słoniowej. W latach 1980-1981 był Gastprofessorem w Wissenschaftskolleg zu Berlin, gdzie pracował nad monografią poświęconą kontaktom Alexandra von Humboldta z Polską i Polakami.

Był także badaczem pogranicza regionu dolnośląsko-wielkopolskiego oraz historii ziemi sycowskiej. Napisał liczne prace naukowe i popularnonaukowe m.in.: "Pamiętny styczeń 1945", "Wojny po wojnie", "Ostatnie dożynki" i "Były sobie zamki". 30 września 2010 roku otrzymał, wraz z żoną Aleksandrą Hołubecką-Zielnicą, tytuł Honorowego Obywatela Miasta i Gminy Syców.

Zmarł 1 maja 2012 roku w Sycowie. Został pochowany na Cmentarzu na Świętym Marku.

Źródła Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki