Fandom

Sycowska Wiki

Liceum Ogólnokształcące w Sycowie

356stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Liceum Syców.jpg

Widok Liceum od strony ulicy Kościelnej.

Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Sycowie − szkoła ponadgimnazjalna w Sycowie, znajdująca się przy ulicy Kościelnej. Jedno z trzech liceów funkcjonujących na obszarze powiatu oleśnickiego.

Historia Edytuj

Szkoła ewangelicka w Sycowie.JPG

Przedwojenna fotografia budynków szkoły ewangelickiej w Sycowie.

28 sierpnia 1946 roku zawiązał się Społeczny Komitet Organizacyjny, który, wraz z Kuratorium Okręgu Szkolnego Wrocławskiego i lokalnymi władzami, zainicjował utworzenie w Sycowie Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego. Właścicielem szkoły miał być Zarząd Miasta Sycowa, a urząd dyrektora objął nauczyciel biologii Mieczysław Petri. Nowa placówka zajęła budynek po byłej szkole ewangelickiej, wzniesionej w 1912 roku z funduszy Gustava Birona. Po raz pierwszy dzwonek zadzwonił w szkolnych murach 3 września 1946 roku. Rok później, 1 września 1947 roku szkoła została zatwierdzona jako niepaństwowa z uprawnieniami zakładów państwowych i przyjęła nazwę Szkoła Średnia Stopnia Licealnego w Sycowie. Na upaństwowienie szkoły przyszedł czas dopiero w 1950 roku. Nastąpiła wtedy zmiana nazwy na Państwowa Szkoła Ogólnokształcąca Stopnia Licealnego, a w rok później mury szkoły opuścili pierwsi maturzyści. Od 1954 roku placówka nosiła nazwę Liceum Ogólnokształcące.

1 września 1959 roku na stanowisko nowego dyrektora liceum powołany został nauczyciel fizyki, astronomii i matematyki Zdzisław Galewicz, za którego wzrosło zainteresowanie młodzieży kształceniem w liceum. Dlatego w 1962 roku rozbudowano poniemiecki budynek szkoły, uzyskując sześć nowych sal lekcyjnych, sanitariaty dla dziewcząt i chłopców, szatnie i zaplecze socjalne. Od 1963 do 1982 roku przy Liceum Młodzieżowym funkcjonowało wieczorowe Liceum dla Pracujących. 22 stycznia 1965 roku, w trakcie I Zjazdu Absolwentów, liceum nadane zostało imię Tadeusza Kościuszki. Podczas gali nadania imienia, komitet rodzicielski przekazał szkole ufundowany sztandar. Do 1967 roku młodzież licealna uczyła się obowiązkowo łaciny i języka rosyjskiego. W wyniku reformy wprowadzono kształcenie sprofilowane, a uczonym językiem obcym był angielski, a następnie francuski. W latach 1969-1970 nadbudowano drugie piętro nad starą częścią szkoły. Wskutek tego powstały wówczas trzy nowe klasopracownie i dwa pomieszczenia na pomoce naukowe, a także klub młodzieżowy w części piwnicznej. W latach 1972-1974 wybudowano salę gimnastyczną dla liceum, a w 1976 roku zakończono remont i rozbudowę internatu, w którym mogło zamieszkać ok. 100 wychowanków. Pod koniec lat 70. sycowskie liceum odwiedził minister oświaty i wychowania Jerzy Kuberski, który 28 maja 1977 roku uczestniczył w Ogólnopolskiej Inauguracji Tygodnia Sportu Szkolnego.

Liceum internat i sala gim.JPG

Budynek byłego internatu i sala gimnastyczna.

Kwaśniewski Syców 96.JPG

Aleksander Kwaśniewski w otoczeniu sycowskich samorządowców 17 maja 1996.

Z dniem 31 sierpnia 1987 roku dyrektor Galewicz przeszedł na emeryturę. Nowym dyrektorem powołany został nauczyciel fizyki Jan Kapica. W styczniu 1991 roku do liceum przybył minister edukacji narodowej Henryk Samsonowicz, który wziął udział w spotkaniu z młodzieżą i nauczycielami. W tym samym roku budynek internatu przebudowano na sale lekcyjne, a jego likwidacja jako placówki wychowawczej nastąpiła z końcem roku szkolnego 1993/1994. W 1996 roku liceum obchodziło pięćdziesięciolecie istnienia. Z tej okazji odbył się V Zjazd Absolwentów oraz została wydana praca Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Sycowie w latach 1946-1996.

Na zaproszenie młodzieży z sycowskiego Liceum Ogólnokształcącego 17 maja 1996 roku przybył do Sycowa ówczesny prezydent RP Aleksander Kwaśniewski.

Od 1999 roku Liceum Ogólnokształcące w Sycowie, podobnie jak pozostałe tego typu placówki w Polsce, jest szkołą trzyletnią. Uchwałą Rady powiatu oleśnickiego z 2002 roku, Publiczne Liceum Ogólnokształcące jest szkołą ponadgimnazjalną z przekształcenia szkoły ponadpodstawowej, która wygasła z dniem 31 sierpnia 2004 roku. Po odejściu Jana Kapicy na emeryturę, od 2002 roku dyrektorem szkoły jest nauczyciel biologii Barbara Trokowicz.

19 listopada 2016 roku, podczas uroczystości 70-lecia Liceum, dokonano odsłonięcia tablicy pamiątkowej poświęconej księdzu Aleksandrowi Zienkiewiczowi, który w latach 1946-47 był nauczycielem w tutejszej placówce.

Zjazdy Absolwentów Edytuj

Dotychczas Liceum Ogólnokształcące w Sycowie zorganizowało siedem zjazdów:

  • I Zjazd Absolwentów – 22 stycznia 1965,
  • II Zjazd Absolwentów – 5 lutego 1977,
  • III Zjazd Absolwentów – 26 września 1981,
  • IV Zjazd Absolwentów – 17 stycznia 1987,
  • V Zjazd Absolwentów (połączony z 50-leciem szkoły) – 1996,
  • VI Zjazd Absolwentów (połączony z 60-leciem szkoły) – 30 września 2006[1],
  • VII Zjazd Absolwentów (połączony z 70-leciem szkoły) – 19 listopada 2016.

Dyrektorzy Edytuj

  1. Mieczysław Petri (1946-1959),
  2. Zdzisław Galewicz (1959-1987),
  3. Jan Kapica (1987-2002),
  4. Barbara Trokowicz (od 2002).

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • T. Kulak, W. Mrozowicz, Syców i okolice od czasów najdawniejszych po współczesność, Wrocław-Syców 2000. ISBN 83-87299-26-X
  • Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Sycowie w latach 1946-1996. Praca wydana z okazji V zjazdu absolwentów, Syców 1996.

Linki zewnętrzne Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. VI Zjazd Absolwentów – archiwalna strona internetowa LO w Sycowie

Szkoły w gminie Syców

Przedszkola Przedszkole nr 1 w SycowiePrzedszkole nr 2 w SycowiePrzedszkole nr 3 w SycowieNiepubliczne Przedszkole Sióstr Urszulanek
Szkoły podstawowe i gimnazja Szkoła Podstawowa w DrołtowicachSzkoła Podstawowa w DziałoszySzkoła Podstawowa w Stradomi WierzchniejSzkoła Podstawowa nr 1 w SycowieSzkoła Podstawowa nr 2 w SycowieGimnazjum w SycowieSzkoła Podstawowa w Szczodrowie
Szkoły średnie Liceum Ogólnokształcące w SycowieZespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sycowie
Inne Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia w Sycowie
Planowane Szkoła Podstawowa nr 3 w Sycowie

Więcej z Fandomu

Losowa wiki