Fandom

Sycowska Wiki

Linia kolejowa nr 181

352strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Dworzec kolejowy Syców.JPG

Dworzec kolejowy w Sycowie na fotografii z przełomu XIX i XX wieku.

Linia kolejowa nr 181 – linia kolejowa w Polsce, położona w granicach siedmiu powiatów województw: śląskiego, opolskiego, łódzkiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego. W gminie Syców obejmuje ona odcinek Kępno – Syców – Oleśnica, na którym ruch pasażerski i towarowy jest zawieszony od 2002 roku.

Historia Edytuj

Idea wybudowania linii kolejowej łączącej Syców z Wrocławiem powstała już w 1865 roku, jednak na drodze do realizacji tego planu stanęły wojny Prus z Austrią w 1866 roku i z Francją w 1870 roku. 12 marca 1870 roku król pruski Wilhelm I Hohenzollern wydał koncesję na budowę połączenia kolejowego z Oleśnicy do Wieruszowa-Podzamcza, leżącego na granicy z Królestwem Kongresowym spółce akcyjnej, w której udziały miał książę Calixt Biron. Otwarcie linii kolejowej na odcinku Oleśnica – Syców nastąpiło 10 listopada 1871 roku. 1 marca 1872 roku otwarto odcinek Syców – Kępno, a do Podzamcza kolej dotarła 26 maja 1872 roku. Od 1904 roku linia kolejowa przeszła na własność państwową.

Rozkład PKP 1978.jpg

Rozkład jazdy na odcinku Kępno – Syców z 1978 roku.

Ostatni pociąg osobowy odjechał z Sycowa 30 października 2002 roku. Od tego czasu ruch pasażerski na odcinku z Oleśnicy do Kępna jest zawieszony.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • T. Kulak i W. Mrozowicz, Syców i okolice od czasów najdawniejszych po współczesność, Wrocław-Syców 2000, s. 134-135, ISBN 83-87299-26-X.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki