FANDOM

Osoba
Michał Wielhorski

Mikhail VielgorskySokolov.jpg
Dane personalne
Data i miejsce urodzenia 11 listopada 1787
Data i miejsce śmierci 21 września 1856
Imiona rodziców Jerzy Wielhorski
Imię i nazwisko małżonka Catharina Biron, Luise Biron

Michał Wielhorski herbu Kierdeja (ur. 31 października/11 listopada 1787 na Wołyniu, 9 września/21 września 1856 w Moskwie) – rosyjski muzyk wiolonczelista polskiego pochodzenia, kompozytor, mecenas sztuki. Mąż Catherine i Louise Biron.

Był synem Jerzego Wielhorskiego – polskiego szlachcica, pisarza wielkiego litewskiego w latach 1783-1790, konsyliarza konfederacji generalnej koronnej w konfederacji targowickiej, starosty kamienieckiego i senatora Imperium Rosyjskiego oraz jego żony Rosjanki Zofii z Matiuszkinów. Miał dwóch braci: Macieja i Edwarda.

W wieku 10 lat wraz z młodszym bratem otrzymał od cara Pawła I godność rycerza Orderu Maltańskiego. W styczniu 1804 otrzymał tytuł kamer-junkra. Został członkiem Państwowego Kolegium Spraw Zagranicznych, od kwietnia 1812 w Ministerstwie Oświaty, od roku 1818 w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, od 1826 znów w Ministerstwie Oświaty, później sprawował wiele innych funkcji w służbie państwowej.

W 1812 poślubił Catherinę Biron, córkę Karla Ernesta Birona, księcia kurlandzkiego i wolnego pana stanowego Sycowa. Zmarła ona jednak rok później w trakcie porodu. W 1816 ożenił się z jej starszą siostą Luise. Para doczekała się pięciorga dzieci: Josepha, Apolonii, Sofii, Michaela i Anny[1].

Studiował w Petersburgu wiolonczelę u Bernarda Romberga (1767-1841), teorię muzyki i harmonię u Vicente Martín y Solera (1754-1806), kompozycję u Wilhelma Tauberta (1811-1891). Kontynuował studia kompozycji w Paryżu u Luigi Cherubiniego. Skomponował operę „Cyganie”, dwie symfonie, dwie uwertury, kwartet smyczkowy, pieśni.

Źrodła Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Луиза Карловна Бирон – ru.rodovid.org

Więcej z Fandomu

Losowa wiki