FANDOM

Trojanowski Mieczysław

Mieczysław Trojanowski (ur. 21 stycznia 1940 w Siemianówce, zm. 21 kwietnia 2008 w Sycowie) – działacz NSZZ "Solidarność", radny Rady Miejskiej w latach 1990-94, kierownik Muzeum Regionalnego w Sycowie w latach 1992-94.

Biografia Edytuj

Mieczysław Trojanowski urodził się 21 stycznia 1940 roku w Siemianówce koło Lwowa. W 1959 roku ukończył Liceum Ogólnokształcące w Oleśnicy. W latach 1967-1972 studiował zaocznie na Wydziale Inżynierii Sanitarnej Politechniki Wrocławskiej.

W latach 1955-1957 był zatrudniony w Fabryce Urządzeń Mechanicznych we Wrocławiu. Następnie podjął się pracy nauczyciela zawodu w Zespole Szkół Zawodowych w Sycowie. W latach 1965-1970 pracował w firmie Sezapet Syców, a następnie do 1973 roku – w Przedsiębiorstwie Budownictwa Komunalnego w Sycowie. W latach 1973-1976 pełnił funkcję dyrektora Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sycowie. Do 1977 roku był dyrektorem w Wojewódzkim Przedsiębiorstwie Usług Komunalnych w Kaliszu. W latach 1977-1982 piastował funkcję kierownika w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji w Sycowie. Do 1981 roku pozostawał członkiem Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej.

We wrześniu 1980 roku był współinicjatorem Komitetu Założycielskiego NSZZ "Solidarność" w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji, a następnie objął funkcję przewodniczącego Komitetu Zakładowego tamże. W sierpniu 1981 roku został przewodniczącym Międzyzakładowej Komisji Porozumiewawczej w Sycowie.

W okresie stanu wojennego kolportował wydawnictwa podziemne m.in. "Solidarności Walczącej". 22 grudnia 1981 roku zorganizował w swym mieszkaniu spotkanie, na którym obecni byli inni działacze "Solidarności". W dniu 19 lutego 1982 roku został zatrzymany. Był przesłuchiwany wraz z Zygmuntem Roliczem w Ostrzeszowie w związku z próbą nawiązania kontaktów z działaczami „Solidarności” w Fabryce Urządzeń Mechanicznych Ponar i Pollenie. Został ukarany w trybie natychmiastowym karą grzywny za noszenie w klapie marynarki znaczka związku. 24 grudnia 1982 roku zorganizował w mieszkaniu spotkanie opłatkowe działaczy "Solidarności". W związku z działalnością opozycyjną został zwolniony z pracy w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji w Sycowie. Po utracie pracy pracował krótko w banku PKO i w gazowni, a następnie w latach 1983-89 był kierownikiem budowy w Nadleśnictwie Syców.

W 1990 roku wybrany w pierwszych wyborach samorządowych radnym Rady Miejskiej, w której zasiadał do 1994 roku. W 1989 roku został kierownikiem administracyjnym w Sycowskim Ośrodku Kultury. W latach 1992-1994 pełnił funkcję kierownika Muzeum Regionalnego w Sycowie[1].

Był członkiem Stowarzyszenia Rodzina Kolpinga w Sycowie. W latach 1998-2001 pełnił funkcję przewodniczącego stowarzyszenia[2].

Mieczysław Trojanowski zmarł 21 kwietnia 2008 roku w Sycowie. Został pochowany na cmentarzu komunalnym w Sycowie[3].

Źródła Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Historia muzeum – Centrum Kultury w Sycowie
  2. Historia Stowarzyszenia „Rodzina Kolpinga” w Sycowie – sycow-kolping.pl
  3. śp. Mieczysław Trojanowski – GROBONET Syców

Więcej z Fandomu

Losowa wiki