FANDOM

Duchowny
Mikołaj Kreul

Dane personalne
Data i miejsce urodzenia XIV/XV wiek
Syców
Data i miejsce śmierci 1462
Wrocław
Wyznanie rzymskokatolickie
Duchowny
Kanonik 1450-1462

Mikołaj Kreul (Crewel, Kreuel, ur. na przełomie XIV i XV wieku w Sycowie, zm. prawdopodobnie w 1462) − kanonik wrocławski pochodzący z średniowiecznego Sycowa.

Biografia Edytuj

Mikołaj Kreul urodził się w Sycowie i prawdopodobnie tam też się wychował. Wykształcenie zdobywał on na uniwersytetach w Lipsku (od 1431), a następnie w Bolonii (od 1435), gdzie uzyskał stopień doktora dekretów. Zapewne podczas obrad soboru bazylejskiego zawarł znajomość, która z czasem przerodziła się w przyjaźń, z wybitnym prekursorem humanizmu Eneaszem Sylwiuszem Piccolominim, późniejszym papieżem Piusem II. Dowodem tego wielkiego zaufania jest powierzenie Mikołajowi wychowania siostrzeńca Eneasza Sylwiusza - Francesca Tadeschiniego, który później również został papieżem i przyjął imię Piusa III. W 1492 roku papież ten ufundował swojemu wychowawcy nagrobek w katedrze wrocławskiej opatrzony napisem:

Nicolao Kreuel Wartembergensi
(Mikołajowi Kreulowi sycowianinowi)

Mikołaj Kreul od około 1450 do prawdopodobnej daty śmierci w 1462 był członkiem wrocławskiej kapituły katedralnej, choć ostatecznie na Śląsk powrócił dopiero w 1457 roku. Korzystając z doskonałych stosunków Kreula z kurią rzymską, mieszczanie wrocławscy wysyłali go w 1459 w sprawach miejskich do Rzymu. Później jeszcze posłował do legata papieskiego Franciszka z Toledo w sprawach odpustów dla kościołów wrocławskich.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • T. Kulak i W. Mrozowicz, Syców i okolice od czasów najdawniejszych po współczesność, Wrocław-Syców 2000, s. 76.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki