Fandom

Sycowska Wiki

Mury miejskie Sycowa

351stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Mury miejskie Sycowa.JPG

Fragment dawnych fortyfikacji miejskich przy alei nad Wałem.

Mury miejskie Sycowa Ogrodowa.jpg

Pozostałości murów miejskich przy ulicy Ogrodowej.

Mury miejskie Sycowa – dawne fortyfikacje otaczająca miasto Syców, chroniące przed atakiem wroga z zewnątrz. Obecnie zachowały się fragmenty dawnych murów obronnych przy ulicy Ogrodowej i Alei nad Wałem.

Historia Edytuj

Pierwsza wzmianka o zamku i murach obronnych w Sycowie pochodzi w 1283. Fakt ten może podważać inny dokument, w którym zapisano, że w latach 1366-1403 w Sycowie wybudowano nowy zamek i fortyfikacje obronne. Nie jest pewne, czy Syców posiadał obwarowania o konstrukcji drewniano-ziemnej, gdyż na przełomie XIII i XIV wieku ten typ murów obronnych zanikał. Według najnowszych badaczy dziejów miasta, m.in. Josepha Franzkowskiego, mury miejskie pochodzą z ostatniego trzydziestolecia XIV wieku, a najpóźniej musiały powstać na początku XV wieku.

Pierwsza, historyczna wzmianka o murach obronnych Sycowa pochodzi z około 1525. Wówczas utworzono bastiony ze strzelnicami kluczowymi. W 1578 dobudowano do murów basteje, które umieszczono przed dwoma kluczowymi na wypadek obrony punktami miasta, tj. przed Bramą Niemiecką i furtą zamkową. Pod koniec szesnastego stulecia mury uzyskały renesansowy wygląd. Nad utrzymywaniem fortyfikacji pracowano skrupulatnie z XVII wieku, zwłaszcza podczas wojny trzydziestoletniej.

W XIX wieku mury miejskie zaczęły tracić swe znaczenie obronne, dlatego w 1809 rozpoczęto rozbiórkę południowego odcinka sycowskich fortyfikacji. W 1822 podjęto ideę likwidacji grobli nad fosą i wałów od strony kościoła ewangelickiego, osuszenia części tego obszaru i, po obsadzeniu drzewami i krzewami ozdobnymi, wytyczenia tam alejek spacerowych. W 1829 podjęto decyzję o rozbiórce obu bram miejskich, które, według ówczesnych władz miasta, utrudniały komunikację. Zgodę na rozbiórkę wydało ministerstwo wojny, jednak zaprotestował zarząd wolnego państwa stanowego, twierdząc, że bramy są własnością dominium. Spór trwał do 1832 i ostatecznie bramy zostały zlikwidowane. Wówczas zasypano także fosę miejską, dlatego Syców przestał być wyspą otoczoną z wszystkich stron wodą.

Likwidacja murów miejskich nie równała się z eliminacją tego pojęcia ze świadomości ludności. Friedrich Gustav Gerhard Kurts w swojej pracy o stanie miasta w 1843 informował o zamieszkiwaniu wnętrz murów przez 1643 osoby, a na przedmieściach 767. Stwierdzał też, że w obrębie murów było 136 domów i 63 poza nimi, co w porównaniu do stanu sprzed wielkiego pożaru miasta w 1813 oznaczało o czternaście domów mniej.

Jedną z pozostałości po dawnych murach miejskich jest dzwonnica, wchodząca obecnie w skład zabudowań kościoła katolickiego p.w. św. św. Piotra i Pawła. Pozostałości murów miejskich Sycowa zostały wpisane do rejestru zabytków w 1960.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • T. Kulak, W. Mrozowicz, Syców i okolice od czasów najdawniejszych po współczesność, Wrocław-Syców 2000, s. 73 i 107-108.

Syców

Miejsca Alegorie czterech pór rokuBiały domekCmentarz komunalnycmentarz wojenny Armii RadzieckiejDzwonnicaFolwarkKościół Matki Boskiej CzęstochowskiejKościół św. Piotra i św. PawłaKościół ewangelickiMauzoleum w SycowieMłyńska WodaMury miejskieParkRzeźby w parkuSpichlerzSynagoga
Pomniki i tablice Dąb papieskiKamień Małej GarstkiPomnik wolnościTablica FranzkowskiegoTablica księdza GorczycyTablica księdza PopiełuszkiTablica księdza Zienkiewicza
Nieistniejące obiekty Cmentarz żydowskiRatuszZamek

Więcej z Fandomu

Losowa wiki