FANDOM

Muzeum Regionalne.jpg

Budynek muzeum.

Muzeum Regionalne w Sycowie − muzeum znajdujące się w XVIII-wiecznej kamienicy (dawnej siedzibie sądu grodzkiego) przy Placu Wolności w Sycowie, istniejące od 1 lutego 1982 roku.

Muzeum Regionalne skupia się na działalności edukacyjnej, organizuje wystawy czasowe i współpracuje z innymi organami. Stałe ekspozycje przedstawiają dokumenty, zbiory, księgi oraz przedmioty pochodzące z terenu dawnego powiatu sycowskiego. Muzeum jest otwarte od poniedziałku do piątku oraz w pierwszą niedzielę miesiąca.

Historia muzeum Edytuj

We wrześniu 1981 roku w Sycowie powstał Społeczny Komitet Organizacyjny Muzeum, w którego skład weszli Zbigniew Bazylow, Stanisław Chowański, Józef Ermel, Zdzisław Galewicz, Włodzimierz Lamek, Michał Pater, Tadeusz Roszkowicz, Józef Rydzyk, Henryk Sarnowski i Mieczysław Trojanowski. Pierwszym dyrektorem i zarazem jednym z jego założycieli był Zbigniew Bazylow. Oficjalne otwarcie muzeum nastąpiło 12 września 1982 roku.

Od stycznia 1985 do lipca 1987 roku budynek muzeum był w remoncie. W czerwcu 1992 roku uchwałą Rady Miejskiej nastąpiło połączenie placówek kulturalnych w mieście, w tym muzeum, w Centrum Kultury. Z chwilą przejścia Bazylowa na emeryturę w lipcu 1992 roku nowym kierownikiem muzeum został Mieczysław Trojanowski. Od 12 września 1994 roku kolejnym dyrektorem placówki została Jadwiga Sarnowska, która pełniła swoją funkcję do 2000 roku.

W październiku 1994 roku przy muzeum zostało założone koło plastyczne i koło historyczne. To drugie skupia głównie lokalnych nauczycieli historii, a jego głównym zadaniem jest popularyzacja wiedzy historycznej o regionie. W tym celu od 1995 roku ukazują się Zeszyty historyczne. W październiku 1999 Muzeum Regionalne wspólnie ze Stowarzyszeniem Mazurka Dąbrowskiego w Gdańsku i Towarzystwem Miłośników Sycowa zorganizowało sesję popularnonaukową pt. Dzieje i zasługi rodu Hallerów. Sycowska placówka odegrała też ogromną rolę w wydaniu monografii autorstwa Teresy Kulak i Wojciecha Mrozowicza Syców i okolice od czasów najdawniejszych po współczesność w 2000 roku.

Od 2001 roku opiekę nad muzeum przejął Adam Kocjan. 22 września 2000 roku budynek muzeum został odwiedzony przez księcia Ernsta Johanna Birona, który przybył do Sycowa z okazji zakończenie remontu kościoła ewangelickiego. W 2006 roku zakupiono nowe muzealia. W tym samym roku muzeum świętowało swoje 25-lecie.

Latem 2014 roku przeprowadzono kolejny remont budynku muzeum. Oficjalne otwarcie odnowionego wnętrza nastąpiło 23 października 2014 roku[1]

8 kwietnia 2015 roku w budynku muzeum z inicjatywy Towarzystwa Świętego Marka i Centrum Kultury odbyła się sesja edukacyjno-regionalistyczna Przywróceni pamięci – Joseph Franzkowski[2][3]. Postanowiono wówczas o złożeniu wniosku do Urzędu Miasta i Gminy o nadanie muzeum imienia sycowskiego kronikarza[4].

Obecnym kierownikiem Muzeum Regionalnego w Sycowie jest Agnieszka Kuświk-Jasień[5]

Źródła Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Muzeum Regionalne otwarte – strona internetowa Urzędu Miasta i Gminy Syców
  2. Przywróceni pamięci - Joseph Franzkowski – Centrum Kultury w Sycowie
  3. Powiatowy projekt regionalno-edukacyjny "Przywróceni pamięci" – Towarzystwo Świętego Marka w Sycowie
  4. Sesja edukacyjno - regionalistyczna w Sycowie poświęcona postaci J. Franzkowskiego – olesnica.nienaltowski.net/
  5. Muzeum Regionalne: Zespół – Centrum Kultury w Sycowie [dostęp: 2016-07-31]

Więcej z Fandomu

Losowa wiki