FANDOM

Pałac w Stradomii

Pałac w Stradomii Wierzchniej.

Pałac w Stradomi Wierzchniej − barokowy pałac z pierwszej połowy XVIII wieku znajdujący się w Stradomii Wierzchniej, obecnie pozostający w stanie ruiny.

Historia Edytuj

Barokowy pałac w Stradomii Wierzchniej powstał w pierwszej połowy XVIII wieku, przebudowywany został w 1866 roku i 1880 roku. Budynek jest murowany z cegły, potynkowany, wzniesiony na planie wydłużonego prostokąta, podpiwniczony, dwukondygnacyjny, posiadał zagospodarowane poddasze, nakryty był łamanym dachem czterospadowym z mansardami. W elewacjach bocznych dwie kwadratowe wieże wtopione w korpus budynku. Elewacje zachowały liczne detale architektoniczne: gzymsy, nadokienniki, boniowanie, wykusz, portyk kolumnowy, taras. Wnętrza jest zdewastowane, z fragmentarycznie zachowaną dekoracją sztukatorską fasetowych stropów.

Od lat dziewięćdziesiątych XX wieku pałac w Stradomii Wierzchniej jest własnością prywatną. W 1999 roku w zabytku wybuchł pożar, w wyniku którego zniszczony został dach. W kolejnych latach niezabezpieczony budynek został doprowadzony do kompletnej ruiny. Do pałacu przylega park krajobrazowy o powierzchni 3,13 hektara. W pobliżu znajdują się liczne budynki mieszkalne i gospodarcze będące częścią dawnego folwarku.

Źródła Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Stradomia Wierzchnia

Miejsca CmentarzKościół św. BartłomiejaPałacSzkołaZalew

Więcej z Fandomu

Losowa wiki