FANDOM

Przedszkole nr 1.JPG

Przedszkole nr 1 w Sycowie.

Przedszkole nr 1 w Sycowie – jedno z trzech przedszkoli znajdujące się w dawnej willi Marta przy ulicy Kaliskiej w Sycowie.

Historia Edytuj

Budynek obecnego przedszkola został wybudowany w 1902 roku[1]. Przedwojenną właścicielką willi nazywanej Marta była pani Lückehe, a poza nią w budynku mieszkali dyrektor Raiffeisen Hinkelmann i prawnik Zoeke, który w 1945 roku został zamordowany przez czerwonoarmistów na oczach własnych córek.

Po wkroczeniu wojsk radzieckich do Sycowa willa stała się siedzibą sowieckiego sztabu frontowego i NKWD. Według przekazów jednego ze świadków ówczesnych wydarzeń, kucharki w placówce frontowej przygotowywały posiłki w garnkach zabranych z książęcego zamku. W willi Marta urzędował niejaki Szyfr, mieszkający w budynku przy obecnym Liceum Ogólnokształcącym. W piwnicach budynku urządzone zostały więzienia i sąd doraźny dla Niemców, byłych volksdeutschy, a także dla Czechów i Polaków. Przy tym sądzie tłumaczką była Polka Antonina Pustówka, której, według przekazów jej córki, zarzucano częste wstawianie się za oskarżonymi. Sztab frontowy Armii Czerwonej opuścił willę po dwóch tygodniach, a przy NKWD rozpoczął funkcjonowanie Powiatowy Urząd Bezpieczeństwa Publicznego, którego siedziba na przełomie lata i jesieni 1945 roku, jeszcze przed opuszczeniem miasta przez Rosjan, została przeniesiona do willi Kurakina przy ulicy Parkowej.

Willa Marta 1970.JPG

Przedszkole około 1970 roku.

Budynek został pozyskany dla przedszkola w 1954 roku, dzięki staraniom dyrektora placówki Bronisławy Grudzińskiej. Samo przedszkole rozpoczęło działalność już 1 września 1945 roku. W następnych latach obiekt był remontowany, modernizowany i dostosowywany do potrzeb dzieci. Od 2000 roku placówka nosi imię Koszałka Opałka. W ostatnich latach odnowiona została elewacja zewnętrzna budynku.

Kierownicy i dyrektorzy przedszkola Edytuj

  • Helena Górska (1946-1949)
  • Maria Gaduicka (1949-1950)
  • Krystyna Nehrebecka (1950-1952)
  • Bronisława Grudzińska (1952-1976)
  • Klara Lebek (1976-1986)
  • Elżbieta Promna (1986-2002)
  • Joanna Nowak (od 2002)

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • Aleksandra i Krzysztof Zielnicowie, Był taki czas... : pogranicze polsko-niemieckie (Syców - Kępno - Ostrzeszów) : wspomnienia i relacje z lat 1918-1958, Wrocław-Syców 2011, ISBN 978-83-7432-727-5.

Linki zewnętrzne Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Data obecna na fasadzie budynku.

Szkoły w gminie Syców

Przedszkola Przedszkole nr 1 w SycowiePrzedszkole nr 2 w SycowiePrzedszkole nr 3 w SycowieNiepubliczne Przedszkole Sióstr Urszulanek
Szkoły podstawowe i gimnazja Szkoła Podstawowa w DrołtowicachSzkoła Podstawowa w DziałoszySzkoła Podstawowa w Stradomi WierzchniejSzkoła Podstawowa nr 1 w SycowieSzkoła Podstawowa nr 2 w SycowieGimnazjum w SycowieSzkoła Podstawowa w Szczodrowie
Szkoły średnie Liceum Ogólnokształcące w SycowieZespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sycowie
Inne Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia w Sycowie
Planowane Szkoła Podstawowa nr 3 w Sycowie

Więcej z Fandomu

Losowa wiki