FANDOM

Ratusz w Sycowie

Ratusz w latach trzydziestych.

Ratusz w Sycowie − nieistniejąca siedziba władz miejskich średniowiecznego i nowożytnego Sycowa, która znajdowała się na obecnym placu Wolności do 1945 roku.

Historia Edytuj

Nie wiadomo, kiedy powstał i jak wyglądał pierwotny, średniowieczny ratusz w Sycowie. Ze źródeł wynika, że do 1734 roku posiadał wieżę, która została z czasem rozebrana. Sam budynek spłonął w wyniku wielkiego pożaru w 1742 roku. W XVIII wieku powstał kolejny ratusz, z którego w 1792 roku usunięto wieżę i zastąpiono hełmem nasadzonym 30 września tego samego roku.

Po pożarze w 1813 roku miasto zostało odbudowane bardzo szybko, a trud odbudowy ratusza rozpoczęto w 1817 roku. Prace powierzono mistrzowi Raabe i cieśli Huebnerowi. 7 czerwca położona kamień węgielny, z kolei 10 grudnia 1818 roku założono na hełmie chorągiewkę z gwiazdą. W 1853 roku wieża została podwyższona z dwudziestu ośmiu do czterdziestu metrów i przebudowana w stylu neogotyckim. Zamontowano też na niej zegar, a nad wejściem do ratusza umieszczono XV-wieczną dewizę Sycowa. W latach trzydziestych XX wieku klasycystyczna kolumnada wejścia fasady zachodniej pokryta daszkiem została usunięta, a nad wejściem pojawił się balkon.

Rathaus

Widok na charakterystyczną wieżyczkę ratusza.

Ratusz został spalony po wkroczeniu Armii Czerwonej do Sycowa w 1945 roku. Polskie władze komunistyczne podjęły decyzję o jego rozbiórce, twierdząc, że ruiny stwarzają niebezpieczeństwo dla ruchu pojazdów. Obecnie w miejscu dawnego ratusza stoi pomnik ku czci poległych w walce o wolność. Obszar rynku pełni też funkcję parkingu.

Opis wnętrza Edytuj

Powierzchnia użytkowa obiektu wynosiła 900 m². Po wejściu do budynku ratusza po lewej stronie mieściła się kasa miejska, a po prawej policja i administracja. Schody prowadziły na piętro, do reprezentatywnej sali posiedzeń. Tam też znajdowało się biuro burmistrza, jak i również jego mieszkanie.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • Między Widawą a Dobrą, od zarania dziejów do współczesności. Słownik historyczno-geograficzny miejscowości z terenu LGD Dobra Widawa. Oleśnica 2011. ISBN 978-83-61892-08-3.

Linki zewnętrzne Edytuj

Syców

Miejsca Alegorie czterech pór rokuBiały domekCmentarz komunalnycmentarz wojenny Armii RadzieckiejDzwonnicaKościół Matki Boskiej CzęstochowskiejKościół św. Piotra i św. PawłaKościół ewangelickiMauzoleum w SycowieMłyńska WodaMury miejskieParkRzeźby w parkuSpichlerzSynagoga
Pomniki i tablice Dąb papieskiKamień Małej GarstkiPomnik JakimowiczaPomnik wolnościTablica FranzkowskiegoTablica księdza GorczycyTablica księdza PopiełuszkiTablica księdza Zienkiewicza
Nieistniejące obiekty Cmentarz żydowskiRatuszZamek

Więcej z Fandomu

Losowa wiki