FANDOM

Disambig-icon.png Ten artykuł dotyczy miejscowości. Zobacz inne znaczenia tego słowa.

Stradomia Wierzchnia (niem. Ober Stradam) − wieś sołecka w gminie Syców, położona około 8 kilometrów od Sycowa.

Położenie Edytuj

Stradomia Wierzchnia jest położona około osiem kilometrów od siedziby gminy Syców. Dawniej wieś dzieliła się na wiele części: Stradomię Górną, Stradomię Wierzchnią, Stradomię Środkową, Stradomię Nową i Stradomię Dolną (te dwie ostatnie są dzisiaj częścią gminy Dziadowa Kłoda). Do wsi należy też kolonie Pawłowice i Zieleniec.

Komunikacja Edytuj

Dawniej przez Stradomię Wierzchnią przebiegała droga krajowa nr 8 z Sycowa do Oleśnicy, która obecnie pełni funkcję drogi gminnej. W miejscowości znajduje się nieczynny przystanek kolejowy.

Parafia Edytuj

Mieszkańcy wyznania rzymskokatolickiego należą do lokalnej parafii św. Bartłomieja.

Historia Edytuj

Nazwa Edytuj

Już od samej lokacji wsi wymieniano nazwy Stradomia Dolna i Górna. Nazwa wsi ma swoje źródło w języku polskim i pochodzi od staropolskiego określenia stradać (stracić). Nazwa Stradomia Superiori znalazła się w dokumencie z około 1300. Następnie pojawiła się nazwa Oberstraden i od XVII wieku spotykana już jest tylko nazwa niemiecka Ober Stradam.

Właściciele wsi Edytuj

Ludność Edytuj

Zabytki i ciekawe miejsca Edytuj

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • Między Widawą a Dobrą, od zarania dziejów do współczesności. Słownik historyczno-geograficzny miejscowości z terenu LGD Dobra Widawa. Oleśnica 2011. ISBN 978-83-61892-08-3

Linki zewnętrzne Edytuj

Gmina Syców

Miasta Syców
Wsie sołeckie BiskupiceDrołtowiceDziałoszaGaszowiceKomorówNowy DwórStradomia WierzchniaSzczodrówŚlizówWielowieśWioskaZawada
Przysiółki BielawkiBłotnikLesieniecLigota DziesławskaNiwki GarbarskieNowy ŚwiatPawełkiPawłowiceRadzynaŚwięty MarekTrzy ChałupyWidawkiWojciechowo WielkieZieleniec

Więcej z Fandomu

Losowa wiki