FANDOM

Turniej miast telegram

Telegram informujący sycowian o Telewizyjnym Turnieju Miast.

Turniej miast 1965

Przygotowany do Turnieju rynek

Turniej miast Syców 1965

Miejsce transmisji Turnieju Miast w Sycowie

Turniej Miast: Oleśnica – Syców – audycja Telewizji Polskiej z 5 września 1965 roku, reżyserowana przez Mariana Marzyńskiego z Mariuszem Walterem, w której udział wzięły Oleśnica i Syców[1].

Przebieg Edytuj

Konkurs został poprzedzony nagraniem dokumentu Przed turniejem, w którym Marian Marzyński rozmawiał w ówczesnymi mieszkańcami Sycowa m.in. na temat sposobów pokonania przeciwnika. Odwołując się do historii, pomijano w wypowiedziach przedwojenne losy miasta, uznając Syców za miasto rdzennie polskie. Właściwa część zmagań odbyła się 5 września 1965 roku, transmitowana od 16:30 na żywo. W Sycowie turniej odbywał się w rynku i na placu przy restauracji "Parkowa". Rywalizacja między miastami dotyczyła nie tylko konkursów artystycznych i popisów zręcznościowych, ale pod ocenę brano również poziom zaangażowania i ofiarność mieszkańców oraz zagospodarowanie i czystość miasta. Społeczności obu miejscowości rywalizowali m.in. w zawodach strażackich, wyścigach samochodowych, goleniu brzytwą na czas, konkursie tańca, poszukiwaniu jajek w stogu siana, prawidłowym stawianiu rusztowań, obieraniu ziemniaków, liczeniu pieniędzy, wyścigu na hulajnogach, skoku w workach czy zbieraniu makulatury.

Skutki turnieju Edytuj

Syców przegrał ze znacznie większą Oleśnicą jednym punktem. Miasto uzyskało 1,5 miliona złotych nagrody z Państwowego Funduszu Popierania Czynów Społecznych. Pieniądze zostały przeznaczone na budowę Biblioteki Publicznej. Dalekosiężnym skutkiem turnieju miast była dalsza integracja mieszkańców Sycowa, owocująca kolejnymi przedsięwzięciami na rzecz miasta.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • Teresa Kulak, Wojciech Mrozowicz, Syców i okolice od czasów najdawniejszych po współczesność, Wrocław-Syców 2000, s. 190-191. ISBN 83-87299-26-X.

Przypisy Edytuj

  1. Minęło 50 lat od turnieju miast Syców - Oleśnica. Szkoda, że nikt nie uczcił tego jubileuszu, sycow.naszemiasto.pl, 16 grudnia 2015.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki