FANDOM

Disambig-icon.png Ten artykuł dotyczy wielkiego pożaru Sycowa w 1742. Zobacz inne znaczenia tego słowa.
Wielki pożar.JPG

Wielki pożar Sycowa przedstawiony na rycinie.

Wielki pożar Sycowa 1742 − pożar miasta Syców, który wybuchł w nocy z 3 na 4 listopada 1742. Płomienie objęły większość budynków ówczesnego miasta poza zabudową wokół kościoła katolickiego i zamku.

Wybuch i przebieg pożaru Edytuj

Pierwsza wojna śląska, zakończona wstępnie pokojem wrocławskim 28 czerwca 1742, oszczędziła Syców, gdyż znalazł się na uboczu rozgrywających się wydarzeń. Miasto u progu pruskiego panowania zostało jednak w znacznym stopniu zniszczone z powodu wielkiego pożaru, który wybuchł między drugą a trzecią godziną w nocy z 3 na 4 listopada 1742. Znamy okoliczności wybuchu pożaru i jego katastrofalne skutki, ponieważ opisał je Daniel Gomolke, ówczesny mieszkaniec Sycowa i zarazem dziejopisarz i kronikarz Śląska.

Z jego relacji wynika, że pożar wybuchł w usytuowanym obok Niemieckiej Bramy domu Christiana Ferchnera. Zaraz został zauważony przez wartę wojska rozlokowanego w domach w pobliżu rynku, która dźwiękami trąbki i krzykami zaczęła budzić mieszkańców. Płomienie jednak szybko przeniosły się na pobliską ewangelicką szkołę i sąsiednie domy, z których wiele było zbudowanych z drewna. Obudzeni mieszkańcy ruszyli na ratunek z wszelkim możliwym sprzętem gaśniczym. Obie miejskie sikawki okazały się niesprawne, a na domiar złego przeszkadzała akcji ratunkowej gwałtowna wichura, która rozpętała się nad miastem. Pożar w dalszym ciągu ogarnął rynek, kramy wokół ratusza, spłonęła też drewniana ratuszowa wieża, a wraz z nią zegar, z którego Sycowianie byli bardzo dumni (bowiem dźwięk wybijanych przez niego godzin było słychać dwie mile od miasta. Zobaczywszy łunę pożaru, na ratunek przybyli z wielką sikawką mieszkańcy Międzyborza, ale pomoc okazała się nieskuteczna, ponieważ w mieście zabrakło wody. Z pomocą ruszyła też ludność przedmieścia, nadciągając z wozami do wiezienia ruchomego dobytku pogorzelców.

Skutki pożaru Edytuj

Odbudowany Syców po pożarze w 1742.JPG

Miasto odbudowane po pożarze.

W ciągu nocy w płomieniach znalazło się prawie całe miasto od Niemieckiej po Polską Bramę i dopalało się przez następne dziesięć dni i nocy. Spłonęły w sumie 83 budynki i bez dachu nad głową zostało 126 osób. Szczęśliwie nikt z nich nie zginął, a poszkodowane w skutek złamania nóg i rąk były tylko dwie osoby. Padły natomiast w pożarze trzy wojskowe konie, ponieważ nikt nie odważył się wejść do płonącej szopy, aby je uwolnić. Z dawnej zabudowy pozostały jedynie domy jedynie domy od południowej i południowo-zachodniej strony rynku z kościołem katolickim. Ocalenie z pożogi tego skrawka miasta potraktował Daniel Gomolke jako znak Boży. Do czterech tych uratowanych domów przenieśli się pogorzelcy, tłocząc się w nich w liczbie 20-30 osób.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • T. Kulak i W. Mrozowicz Syców i okolice od czasów najdawniejszych po współczesność. Wrocław-Syców 2000, s. 82-85, ISBN 83-87299-26-X.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki