FANDOM

Wincenty Ruda

Wincenty Ruda (ur. 1 lipca 1882 w Wójtowej Wsi koło Gliwic, zm. 15 stycznia 1919 w Mąkoszycach) − proboszcz-administrator (kuratus) parafii Marcinki-Mąkoszyce, patriota i działacz polski aresztowany i zabity przez niemiecką straż graniczną.

Biografia Edytuj

Młodość i kapłaństwo Edytuj

Urodził się 1 lipca 1882 w Wójtowej Wsi koło Gliwic. Po ukończeniu studiów teologicznych na Uniwersytecie Wrocławskim przyjął święcenia kapłańskie 22 czerwca 1907 roku. Pierwszą jego placówką wikariuszowską, od 31 lipca 1907 roku, była parafia świętego Wawrzyńca w Mikulczycach. Następnie został przeniesiony do parafii świętego Jakuba Apostoła w Mechnicy koło Kędzierzyna (od 15 grudnia 1908 roku). 18 listopada 1910 został ustanowiony wikarym w Gierałtowicach koło Kędzierzyna, a rok później, od 13 listopada 1911, w Jemielnicy. Kolejną placówką wikariuszowską była dla niego Twardawa (od 17 października 1913), do której należał m.in. kościół pw. św. Sebastiana w Pokrzywnicy. 3 marca 1914 został jego pierwszym kuratusem. Ostatnią placówką duszpasterską był dla niego kościół pw. Świętej Trójcy w Marcinkach, który objął 20 maja 1915 również jako kuratus. Miejscowość ta należała do parafii Mąkoszyce w dekanacie sycowskim.

Śmierć Edytuj

Ksiądz Ruda miał opinię gorliwego i sprawiedliwego duszpasterza. Nie zapierał się pochodzenia polskiego. Jego zaangażowanie polityczne lub też brak jest sprawą dyskusyjną. Ale jego tragiczna śmierć ma niewątpliwie podłoże polityczne. W nocy 15 stycznia 1919 roku do Marcinek przybył oddział Grenzschutzu pod dowództwem podporucznika Kocha. Dowódca wysłał do księdza Rudy sześciu ludzi, którzy mieli go dostarczyć do głównej kwatery tej formacji jako aresztanta za rzekome szpiegostwo. Był posądzany o zdradę Niemiec i współdziałanie z polskimi powstańcami. Niczego nie przeczuwając ksiądz Ruda nie stawiał oporu i został doprowadzony do pobliskiego lasu, gdzie w brutalny sposób został rozstrzelany i dodatkowo pchnięty kilkukrotnie bagnetem. Bytomski Katolik tak relacjonował śmierć księdza z Mąkoszyc:

Żal i rozgoryczenie ludności jest do nieopisania (...) [Ksiądz Ruda] w politykę wcale się nie mieszał. Nie zapierał się pochodzenia swego polskiego i kochał nasz język polski. To było jego zdradą [w oczach Niemców].

Ksiądz Wincenty Ruda

Miejsce zamordowania księdza Rudy

Ksiądz Ruda poniósł śmierć za odprawienie mszy świętej w intencji powstańców wielkopolskich. Jego ciało zostało znalezione następnego dnia przez mieszkańców. Grób księdza Rudy znajduje się obecnie na cmentarzu komunalnym w Sycowie.

Ciekawostki Edytuj

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • T. Kulak i W.Mrozowicz Syców i okolice od czasów najdawniejszych po współczesność. Wrocław-Syców 2000, s. 154-156.

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki