FANDOM

SchlossBischdorf.JPG

Zamek na fotografii z 1905 roku.

Zamek w Biskupicach − XVIII-wieczny, stopniowo rozbudowywany, barokowy pałac w Biskupicach, pozostający od 2004 roku w stanie ruiny.

Historia Edytuj

Barokowy pałac w Biskupicach wzniesiono między 1728 a 1787. Był to niewielki dworek. Rezydencję wzmiankowano w 1845. W 1857 właściciel dóbr w Biskupicach baron Richard von Buddenbrock-Hettersdorf upiększył dworek poprzez dodanie zdobień. W latach osiemdziesiątych XIX wieku i w 1895 budynek powiększono o prawe skrzydło i zbudowano taras. W tym czasie mógł również powstać park. W celu uzyskania symetryczności, w 1918 Elisabeth von Rathenow dobudowała lewe skrzydło.

Do 1927 właścicielami zamku była rodzina von Busse. Po parcelacji zamek objęła w prywatne posiadanie osiedlona w Biskupicach rodzina Büscher.

Po drugiej wojnie światowej pałac przekazano w zarząd Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej. W budynku urządzono mieszkania, świetlicę, stołówkę, przedszkole, hotel oraz Klub Prasy i Książki. W latach dziewięćdziesiątych część pałacu była własnością prywatną. W 2004 roku spłonęła najstarsza, środkowa część rezydencji.

Budowa Edytuj

Rezydencja była budynkiem murowanym z cegły, potynkowanym, założonym na planie prostokąta, z dwoma ryzalitowo wysuniętymi skrzydłami bocznymi. Dwukondygnacyjny budynek nakrywały wysokie czterospadowe dachy.

Park Edytuj

Do zamku przylegają pozostałości dawnego parku zamkowego. Park powstał pod koniec XIX wieku. W okresie międzywojennym teren parku był miejscem wypoczynkowym.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Biskupice

Miejsca CmentarzDom zarządcyFolwarkKapliczkaKrzyżObóz jenieckiSzkołaŚwietlica wiejskaZamek
Inne Bischdorf. Die Geschichte eines schlesischen Dorfes

Więcej z Fandomu

Losowa wiki