FANDOM

Galewicz

Zdzisław Galewicz (ur. 26 grudnia 1932 w Częstochowie, zm. 28 grudnia 1992 w Sycowie) – nauczyciel fizyki, astronomii i matematyki w latach 1955-1987 oraz dyrektor Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Sycowie w latach 1959-1987.

Biografia Edytuj

Zdzisław Szczepan Galewicz urodził się 26 grudnia 1932 roku w Częstochowie. W 1951 roku ukończył IV Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza. Egzamin dojrzałości zdał 29 maja 1951 roku[1]. Od 1 lutego 1951 do do 23 czerwca 1951 roku uczęszczał na Państwowy Kurs Nauczycielski, po czym zdawał egzamin dyplomowy na nauczyciela szkól ogólnokształcących stopnia podstawowego i 27 czerwca uzyskał dyplom. Następnie studiował na Wydziale Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego.

W 1955 roku Zdzisław Galewicz objął stanowisko nauczyciela fizyki, astronomii i matematyki w Liceum Ogólnokształcącym w Sycowie. 1 września 1959 roku decyzją kuratora Okręgu Szkolnego Wrocławskiego został powołany na dyrektora placówki. Był inicjatorem rozbudowy budynku szkoły, powstania internatu i sali gimnastycznej, a w latach 1963-82 był organizatorem i dyrektorem Liceum dla Pracujących. W okresie od 1963 do 1974 roku pełnił też funkcję prezesa oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Sycowie. Był członkiem lokalnych struktur Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Galewicz był laureatem nagrody I i II stopnia Ministerstwa Oświaty i Wychowania. Był również odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Złotą Odznaką ZNP. Przeszedł na emeryturę z dniem 31 sierpnia 1987 roku.

Zdzisław Galewicz zmarł 28 grudnia 1992 roku w Sycowie. Pochowany został na cmentarzu komunalnym w Sycowie. Prywatnie był mężem Wandy Galewicz (1934-2016), będącej w latach 1955-1985 nauczycielką chemii w sycowskim Liceum Ogólnokształcącym.

Źródła Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Sycowie w latach 1946-1996. Praca wydana z okazji V zjazdu absolwentów, Syców 1996, s. 15-16 i 60.

Przypisy Edytuj

  1. Rocznik 1951 – Almanach Absolwentów IV L.O. im. H. Sienkiewicza w Częstochowie

Więcej z Fandomu

Losowa wiki