FANDOM

Rolicz Zygmunt

Zygmunt Rolicz (ur. 2 maja 1926 w Oszmianie, zm. w 2017) – radca prawny, działacz NSZZ "Solidarność", w latach 1990-94 radny Rady Miejskiej.

Biografia Edytuj

Zygmunt Ryszard Rolicz urodził się 2 maja 1926 roku w Oszmianie na Wileńszczyźnie. Był synem Michała i Emilii[1]. W latach 1947-1948 był członkiem Organizacji Młodzieży Towarzystwa Uniwersytetu Robotniczego, a następnie do 1950 roku – Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, z której został usunięty pod zarzutem "odchylenia nacjonalistyczno-prawicowego". Pełnił funkcje inspektora w Głównym Instytucie Paliw Naturalnych w Katowicach (Ministerstwo Górnictwa i Energetyki w Warszawie), starszego ekonomisty i inspektora ds. BHP we Wrocławiu oraz inspektora i dyrektora ekonomicznego we Wrocławskim Przedsiębiorstwie Remontowo-Budowlanym.

W 1962 roku ukończył Wydział Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego. Następnie pełnił funkcję radcy prawnego m.in. w Powiatowym (od 1975 – Wojewódzkim) Związku Gminnych Spółdzielni Samopomoc Chłopska w Sycowie i w Kaliskich Zakładach Odzieżowych Polo Zakład Produkcyjny w Sycowie.

We wrześniu 1980 roku dołączył do NSZZ "Solidarność". Był członkiem Komitetu Założycielskiego "Solidarności" w Zakładzie Gospodarczym w Wojewódzkim Związku Gminnych Spółdzielni Samopomoc Chłopska w Sycowie i przewodniczącym Komitetu Zakładowego. Od kwietnia 1981 roku został przewodniczącym Międzyzakładowej Komisji Porozumiewawczej w Sycowie. W czerwcu i w lipcu uczestniczył w Walnym Zebraniu Delegatów Województwa Kaliskiego i został przewodniczącym Zarządu Regionu Wielkopolska Południowa NSZZ "Solidarność", którym pozostawał do listopada 1981 roku. We wrześniu i w październiku 1981 roku uczestniczył w I Krajowym Zjeździe Delegatów "Solidarności" w Gdańsku. Został wybrany członkiem Komisji Krajowej Związku.

Z chwilą wprowadzenia stanu wojennego 13 grudnia 1981 roku został internowany w ośrodku odosobnienia w Ostrowie Wielkopolskim, a nastepnie od stycznia 1982 roku w Głogowie. Został zwolniony 12 lutego 1982 roku. Do 1983 roku był regularnie wzywany na rozmowy ostrzegawcze do komisariatu Milicji Obywatelskiej w Sycowie. W latach 1981-83 był rozpracowywany przez Wydział IV Komendy Wojewódzkiej Milicji Obywatelskiej w Kaliszu w ramach Kwestionariusza Ewidencyjnego kryptonim Klon, następnie w latach 1983-1989 przez p. IV/VI Regionalny Urząd Spraw Wewnętrznych w Kępnie w ramach Kwestionariusza Ewidencyjnego kryptonim Radca.

W 1986 roku przeszedł na emeryturę. W 1989 roku był współorganizatorem struktury miejskiej "Solidarności" w Sycowie. Od kwietnia został przewodniczącym Tymczasowej Międzyzakładowej Komisji Porozumiewawczej, a następnie Komitetu Obywatelskiego "Solidarność". Zgłaszał zamiar kandydowania do Sejmu w wyborach 4 czerwca, ale ostatecznie zrezygnował, gdyż bezpodstawnie zarzucono Roliczowi współpracę ze Służbą Bezpieczeństwa podczas internowania.

W pierwszych wyborach samorządowych został wybrany w skład Rady Miejskiej – pełnił funkcję niezrzeszonego radnego przez jedną kadencję i był wówczas przewodniczącym Komisji Rewizyjnej. W latach 1992-1998 był członkiem Konfederacji Polski Niepodległej i przewodniczącym struktur tego ugrupowania w dawnym powiecie sycowskim.

Źródła Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Zygmunt Rolicz – Biuletyn Informacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej

Więcej z Fandomu

Losowa wiki